Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okunnig behöver objektivhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

veh

Avslutat medlemskap
Jag har sedan några år tillbaka en A100, inköpt pga stort fotointresse, men jag har dock aldrig riktigt haft tid och ekonomi att utveckla fotograferingen... Nu har dock ekonomin förbättrats något, och i samma veva har jag lyckats ha sönder kitobjektivet...

Så jag behöver helt enkelt hjälp med vilket/vilka objektiv jag ska satsa på.

I första hand (akut) behöver jag en slags "ersättning" för kitobjektivet. Tyckte ändå att det varet ganska praktiskt som ett "allround"-objektiv när jag går omkring på vårt husbygge och fotograferar, vad gäller zoomomfånget. Fanns dock ganska mycket att önska i skärpa...

Tar också en del kort på smycken (i ljustält, med stativ). Ett objektiv som klarar detta finns på önskelistan.

I övrigt så gillar jag att ta kort på personer. Behöver öva mig mer på det, men porträtt och ögonblicksbilder på människor är det roligaste att fotografera.

Någon som har tips och råd?

Jag har sedan några år tillbaka en A100, inköpt pga stort fotointresse, men jag har dock aldrig riktigt haft tid och ekonomi att utveckla fotograferingen... Nu har dock ekonomin förbättrats något, och i samma veva har jag lyckats ha sönder kitobjektivet...

I första hand (akut) behöver jag en slags "ersättning" för kitobjektivet. Tyckte ändå att det varet ganska praktiskt som ett "allround"-objektiv när jag går omkring på vårt husbygge och fotograferar, vad gäller zoomomfånget. Fanns dock ganska mycket att önska i skärpa...

Tar också en del kort på smycken (i ljustält, med stativ). Ett objektiv som klarar detta finns på önskelistan.

I övrigt så gillar jag att ta kort på personer. Behöver öva mig mer på det, men porträtt och ögonblicksbilder på människor är det roligaste att fotografera.

Hej! Jag kan inte ge råd om dyrare objektiv, har just bytt system från KonicaMinolta/Sony till Olympus eftersom mitt kamerahus gick ohjälpligt sönder. Men jag passar på att erbjuda dig mina två väl fungerande kitzoomar för en billig penning. 18 - 70 samt 70 - 210. Som du säger så är det ju bra zoomomfång men själv har jag ju ingen som helst användning för dem längre. Även om du investerar i bättre objektiv vilket ju är jättekul kanske det kan vara bra att ha dessa också till vardags? Kanske det är emot fotosidan-etiketten att göra så här, ursäkta isåfall! vill du tala mer om saken får du gärna kontakta mig på [email protected]
Annars lycka till!

Förresten så kom jag på ett objektiv som jag själv haft mycket härligt kul med (men det är tyvärr redan sålt) när det gäller att ta porträtt. Minolta 50 mm f/1.7! Skarpt och ljusstarkt. Håll utkik efter begagnat.

Sony 18-70't är som du säkert märkt inget vidare i 18 mm och därför kan jag bara gratulera till att du nu fått en god anledning att byta upp dig.

Två bra "uppgraderingsobjektiv" är Sigma 18-50/2.8 och Tamron 17-50/2.8, bägge är ljusstarka och har funnits ute ett tag. Recensioner finns på www.photozone.de.

Nu har dock Sony nyligen börjat sälja sitt nya 18-55 SAM som är ett riktigt lyft jämfört med det gamla 18-70-objektivet som dessutom går att få tag på under 1000-lappen på både Ebay och Tradera.

Eller varför inte Minolta AF 24-50 4.0 med 35 cm närgräns. Bra objektiv som brukar säljas för 500-1000 kr.

skulle råda ett makro objektiv, Minolta 50mm alt dyrare Sigma 70mm, funkar riktigt bra till ljustält, bägge linserna har riktigt bra skärpa

Tack för tips!

Lutar starkt åt ett Tamron-objektiv som ersättare.

Tack för erbjudandet om billiga beg kit-linser, Stina, men eftersom jag har två sigma-objektiv från min analoga kamera så är det inte total, totalkris. Och eftersom jag inte varit helt nöjd med kit-objektivet så vill jag gärna uppgradera.

Ska kolla mer på övriga objektiv ni tipsat om också :)

Tack för tips!

Lutar starkt åt ett Tamron-objektiv som ersättare.

Tack för erbjudandet om billiga beg kit-linser, Stina, men eftersom jag har två sigma-objektiv från min analoga kamera så är det inte total, totalkris. Och eftersom jag inte varit helt nöjd med kit-objektivet så vill jag gärna uppgradera.

Ska kolla mer på övriga objektiv ni tipsat om också :)

Lycka till! På nåt sätt så var det kanske lite skönt att kitet pajade... förstår att det blir kul med nytt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto