Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okularslutare ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Shutterbug

Medlem
Har aldrig riktigt reflekterat över saken, förrän
jag började titta efter en ny kamera för en tid sen. Eftersom det gällde Nikon hus upptäckte jag snart att F5:an hade denna funktion.
F100 som jag till slut valde levererades med ett
okularlock i hårdplast.

Nu är frågan: Gör ströljus in i sökaren så stor skillnad ??.
Jag har provat både med o utan lock, men har rätt svårt att se en ev. skillnad.

Är det under speciella förhållande det fungerar eller........

Skulle gärna vilja ha lite "Feedback"

Johan

Det skulle sitta en stor röd skylt på okularslutaren, så att man inte glömmer den!!! Jag har en EOS 1 N RS med fast spegel och självklart är det extra perigt på ett hus med fast spegel, men det kan ofta räcka att ha en snabb dia i sitt vanliga hus och att solen ligger på, så kan man få stänk och slöjor på filmen... Finns det slutare, så använd den altid; det är mitt råd!

// Christian

Ljusläckage in genom okularet är ett vanligt problem på många kamerahus. Ljusläckaget stör kamerans exponeringsmätare, med underexponering som följd. Man bör alltid använda någon form av ljusskydd för okularet om man plåtar med exponeringsautomatik och har kameran på stativ.

Jag har haft flera Pentax- och Canonhus som haft detta problem. Jag vet inte hur stort problemet är på Nikon, men det är ju lätt att pröva.:)

Der hvor det giver en væsentlig forskel, er hvor man bruger lange lukkertider. Natoptagelser kan let kræve lukkertider på mange minutter og da kan det faktisk betyde en stor forskel at kunne lukke okularet. Er der ikke en indbygget lukker i okularet, er det ofte nok at lægge et stykke sort stof over.

En bekendt af mig havde problemer med strølys på et Canon A1 (et gammelt kamera:)) ved natoptagelser, men det viste sig faktisk at komme fra informationsdisplayet i søgeren. Det har jeg dog aldrig hørt at andre har haft problemer med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar