Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Okänd kodak

Produkter
(logga in för att koppla)

IncubateMedia

Ny medlem
Hej!
Det här är mitt första inlägg här på fotosidans forum. Ligger det i fel kategori eller något sånt får ni gärna säga till så ändrar jag!

Igår var jag på en loppis och hittade en låste liten kameraväska. Efter en stunds meckande lyckades jag få upp låset och finna en bälgkamera.
På linsen står det Kodak-Anastigmat. Vilket jag självklart förstår är märket. Däremot står det Pronto. Vilket jag antar är modellen. Dock efter en hel del sökande på nätet så hittar jag ingen Kodak Pronto som har samma specs eller ser likadan ut. Jag har spenderat timmar av sökande.

Hittar jag någon modell som heter pronto så ser den annorlunda ut.
Hittar jag någon modell som har samma brännvidd (10,5cm) så stämmer inte bländaren (6,3).
Hittar jag en modell som ser likadan ut i helhet så är det alltid någon detalj/del som är annorlunda.

Jag skulle bara vilja veta lite histora om just den kameran jag har och varför jag inte lyckas hitta något. Jag bifogar lite bilder på den så ni får se.
tack så mycket!

image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Det finns mängder av kameratillverkare som använt Gauthiers slutare till sina kameror. Pronto, senare Prontor, är bara ett av de namn som Gauthier använde. Kodak, om nu kameran är tillverkad av Kodak, är bara en tillverkare av många.
 
Kodak Anastigmat är objektivet proton är slutaren så googla på Kodak Anastigmat lens proton Shutter f6.3 så hittar du nog en heldel information .
Men vis av egen erfarenhet av att söka information om gamla kamror så var det rätt vanligt på äldre kameror att man blandade lite och det finns ingen riktig koll på vad som ska sitta på en viss modell utan man får helt enkelt anta å gissa sig fram lite på årtal och annat
 
Kameran är troligen en Kodak 620, som det fanns flera olika varianter av. Jag kan inte tillräckligt mycket om dem för att närmare artbestämma din kamera.

Namnet på kameran säger oss också att man ska använda rullfilm av typ 620 i den. Tyvärr tillverkas inte sådan film längre, så man behöver fixa och dona en del för att kunna fotografera med kameran. Film typ 620 har samma bredd som film typ 120 så man kan rulla upp filmen från en 120-film och rulla på den på en 620-spole (som passar i din kamera). Detta måste förstås göras i ett mörkrum.

"Kodak-Anastigmat" på framsidan syftar på objektivet. Det är alltså tillverkat av Kodak och är en "anastigmat" vilket innebär att det är korrigerat för tre typer av brytningsfel. Antagligen ett helt OK objektiv.

f = 10.5cm är brännvidden på objektivet och 1:6,3 är ljusstyrkan. Ett ganska ljussvagt objektiv men som går alldeles utmärkt att använda i dagsljus.

PRONTO är namnet på slutaren som är tillverkad av Gauthier. Firmans logo AGC syns till höger i bild. AGC står för Alfred Gauthier Calmbach, dvs firmans grundare och orten där den ligger.

Kameran ser riktigt fin ut så det finns väl goda chanser att den ska fungera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.