Annons

Okänd bildfil

Produkter
(logga in för att koppla)

wolf95

Aktiv medlem
Jag har en EOS 10D. Nedladdning direkt från kameran tog evigheter, så jag köpte en kortläsare.

Men då uppkommer ett annat irritationsmoment. Fast jag i Photoshop Elements markerar att bildfilerna skall raderas efter nedladdning, finns det bildfiler kvar på kortet.

När kortet är i kameran efter nedladdning, syns en liten miniatyrbild i bildskärmen. Den är cirka 0,5 *0,5 cm stor och en text "okänd bildfil" under. När jag laddade dirket från och raderade så fanns ingen miniatyr kvar.

Vet någon hur jag får bort den direkt, utan att behöva formaterakortet i kameran?
 
Tar du JPEG eller rawbilder? Mitt "uppladdningsprogram" kan inte radera rawbilder, så jag får formatera kortet varje gång...
 
Jag tar raw-bilder, och vad jag förstår tar EOS 10D jpeg samtidigt. Men jag har inte kommit underfund med hur jpeg-bilderna hanteras.
 
Även 300D hade det där fenomenet. Det är någon slags bild i filen *.thm som skulle kunna vara tumnagelfilen. Den filen brukade jag se till att den hamnade i papperskorgen.
 
Jag har läst någonstans att det är bäst att radera minneskortet i kameran. Det ska tydligen motverka olika typer av problem med kortet.

Det stod att man aldrig ska formatera, ta bort eller editera bilder som ligger på minneskortet. Jag vet inte riktigt varför. Därför formaterar jag alltid kortet i kameran efter att jag laddat över bilderna till datorn med kortläsaren. Har inte haft några problem alls.

Är det så jobbigt att formatera kortet i kameran?
 
Nej jobbigt är det inte. Dock får jag en personlig tillfredställelse om jag vet vad som händer och varför.
 
någon frågade om en tumnagelfil...
det är som sagt var en tumnagelfil och den finns till för att man ska kunna se bilden i kameran, det är alltså en miniatyr av RAW bilden.
även när man tar i RAW är det ju en stor fördel att kunna se den i kameran.
förstår dock inte varför man inte kan göra kamerorna kompatibla nog att visa RAW filen... men men, finns säkert någon förklaring till det med.
 
Hodder skrev:
...Vet någon hur jag får bort den direkt, utan att behöva formaterakortet i kameran?...

Radera alla filer då kortet sitter i kortläsaren.
Kortläsaren får en enhetsbeteckning så du kan kolla på kortet som på en vanlig cd eller hårddisk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.