Annons

Ojämna exponering över alla negativ, anledning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Randomart

Ny medlem
Tja, jag har gjort min 4e rulle på 10år och börjar hitta teknikerna för framkallning igen. Men som vanligt så är det lite småstrul hit och dit. Den senaste rullen visar genomgående ojämnheter på vänster sida i exponeringen (ironiskt nog verkar den sidan vara bättre exponerad än den andra.) Vad kan det bero på tro?

Film: Tri-X 400ISO (120film)
Framkallare: D76 (tid: rekommenderad, 6 min 45 sek)
Stop: Ilfostop (30sek)
Fix: Kodak rapid fix (3 min, löpande agitering)

Kamera: Mamiya C330
 

Bilagor

  • ojämn_ex.jpg
    ojämn_ex.jpg
    31.9 KB · Visningar: 179
Har den sidan av negativet varit uppåt eller neråt i framkallningsdosan? Om den har det kan det bero på någon tabbe i samband med framkallningen, tex för lite vätska (om den sidan varit uppåt).

Annars skulle jag tro att det har något att göra med kameran, inte framkallningen.
 
Ena sidan är mörkare i den positiva bilden, dvs den har blivit mindre framkallad. Skulle därför tippa på att du haft för lite framkallare i dosan, alt att filmspolen under framkallningen glidit upp på pelaren och då kommit över ytan. C330 har väl centralslutare så något krångel med slutarridåer i kamerahuset kan nog uteslutas?
 
Trolig lösning

Tack!

Jag har nu med er input kommit fram till vad problemet var.

1. Min Mamiya har lidit av problem med överexponering (pga ett legendariskt problem med flashsyncen M (dvs gammelblixt med delay) och X (elektronisk))

2. Jag har genomgående haft för lite vätska i dosan (mätte upp det nu, ska vara 6dl, har använt 5 dl)

Svaret: När filmen varit överexponerad och den sista centimetern av rullen INTE varit helt i framkallaren utan hamnat ovanför har jag gjort en oavsiktlig "pull" i framkallningen vilket visar sig genomgående på den rulle jag hade problem med. Detta betyder också att stop och fix har varit i för liten mängd. Skönt att hitta det problemet.

TACK återigen, glad att det finns folk som kan mer, jag ska bli en av er. Om några år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.