Stämmer tyvärr bra med mina erfarenheter. Det är väl dock mer sällan USM-enheten pajar. Oftast är det "bara" en kalibrering som behövs.
I mitt fall blev objektivet efter garantijustering oskarpt i 24-35 området men bra i 50-70 området. Tog ett par vändor innan man kom på att felet var irreparabelt. Jag fick ett nytt, men det var inte skarpt det heller så det åkte till intervision i Malmö som kalibrerade det med bra resultat.
Sedan dess köper jag inga objektiv över nätet (utan att ha återlämningsrätt om de felfokuserar). Oftast besöker jag en fysisk affär som har fler gluggar på lager, tar med egen kamera och testar till jag hittat det exemplar som är bra justerat från början.
Just 24-70/2.8L usm är överrepresenterat när det gäller dålig leveransavsyning verkar det som. När mitt objektiv blev friskt igen lånade jag 2 ex av vänner som bodde i närheten och provkörde. Mitt var perfekt, men det var inte deras riktigt (dock låg de troligen inom toleransen).
Det viktigaste är ju att man vet med sig att kameran är perfekt justerad innan man börja joddla över objektivet. Är kameran satt till +-0 och man får felfokus så är det ju inget snack om saken. Men ligger kameran inom den s k feltoleransen -5 och du får ett objektiv som också ligger precis på feltoleransen -5 har du plötsligt -10 och det blir inte så vackert. Då gäller det att skicka in såväl kamera som glugg.
Rätt ställt är väl annars 24-70/2.8 usm en av världens finaste standardzoomar, likvärdig med Sonys Zeiss Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM (c:a 20.000
och Nikons 24-70/2.8.
Men om du ska köpa begagnat så prova ordentligt först. Köper du nytt och du skulle råka ut för ett taskigt exemplar gäller garantin, men är du inte CPS-medlem kan det dröja ett bra tag innan du får gluggen åtgärdad. Så jag rekommenderar att du provar i affär först och handlar sedam. Det är värt de extra hundralapparna istället för att behöva bli förbannad över inköpet och sedan skicka paket till verkstad och kanske vänta 4-5 veckor innan du kan använda objektivet.