Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ojämn exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

SWE32

Ny medlem
Jag har nyligen uppgraderat från en äldre systemkamera till en EOS 30 med förhoppningen om ännu bättre bilder. Resultatet har dessvärre blivit det motsatta. Den evaluerande flerfältsmätningen som ska ge så exakta exponeringar ger mig exponeringar som varierar väldigt. Jag använder dia, varför en liten felexponering ger katastrofala bilder. Kameran är det nog inget fel på, utan det är nog min teknik som haltar. Kan någon ge mig tips på vad som kan vara problemet? Kanske kan någon beskriva hur ni själva arbetar med ljusmätning i olika situationer.

Tack på förhand!

Hej
Har en 30 och en D30.

Har låst så jag har focus enbart på den mittre focuspunkten. Riktar punkten och trycker halvägs. Sedan mäter jag ljuset då jag "riktat om"

Man kan använde exponeringslås (*), men har ställt om så jag använder centrumvägt på D30, visar sig ge något mer förutsägbart resultat.

Vid blixt så ges ju focuspunkten övervikt vid mätningen vad jag kan förstå.

Har nog tagit ett 50 tal DIA rullar och har egentligen aldrig haft exponeringsproblem, utan andra problem typ nybörjarproblem med kompositionen etc.

Hoppas detta är ett halmstrå.

Svårt att säga, skulle behövt några motivexempel och vad som blir fel..över eller under. EOS 30ans 35-zons mätning gör sällan fel. Själv har jag en 5a som "bara" har 16 och den funkar canon....;p

Den evaluerande mätningen är ju länkad till aktiv fokuseringspunkt så om det är väldigt ljust eller mörkt just där så kan det bli snett...Men exempel hade varit bra.

Har du kvar din gamla eller känner någon som har en systemare så kolla ljusmätningen för säkerhets skull...

Ibland får jag exakta exponeringar, men många blir överexponerade. Prövade då med 1/2 stegs underexponering, vilket resulterade i att de flesta bilder blev alldeles för mörka. Ljusmätningen är ju som sagts länkad till den aktiva fokuseringspunkten. Är det då bäst att placera denna punkt i motivets ljusaste punkt för att mäta ljuset och sedan komponera om? Eller känner kameran av detta och kompenserar exponeringsvärderna även om fokuseringspunkten är på en mörkare del på motivet?

Du kan alltid testa någon annan ljusmätningsmetod, centrumvägt t.ex.

Du kanske också borde testa att exponera några jämnreflekterande motiv enligt både utsnitt, centrumvägt och evaluerande (matrix) för att vara säker på att mätaren är i sin ordning.

Observera dock att jag inte har någon EOS 30 själv...

En användbar metod, iaf vid lanskap och andra någorlunda fasta motiv, är att köra manuellt med utsnittsmätningen och räkna ut hur intervallet mellan ljusa och mörka partier ligger i bilden för att sedan själv kompromissa och avgöra vad som ska bli över-, under- och normalexponerat.

Hej

En dum fråga, du kör väl med autofocus?

Om inte, så i alla fall med D30:n, så mäter man alltid med den mittre focuspunkten som utgångsläge.

Roine

Nästan alltid manuellt

Har själv kameror med evaluerande mätning, jag använder dock nästan aldrig detta. 99% av bilderna (diafilm) gör med centrumvägd eller spotmätning. Är det soligt mäter jag mot en solbelyst neutralgrå yta (det går bra med andra färger också fast man behöver kanske kompensera då-detta får man prova och lära sig) Ibland använder jag även en blå himmel mot norr som också brukar ge en bra exponering. Vid svårare ljussituationer brukar jag, om det finns tid, ta några alternativa exponeringar. Du har väl kalibrerat ljusmätaren för du kan aldrig lita på att inställt ISO 100 ger rätt exponering för en 100-film. Min EOS 100 måste jag ställa in -2/3 steg medan min nikon 801 ställs in på +1/3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar