ANNONS
Annons

ogenomskinliga negativ - vad gick fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är förstås svårt för någon av oss som inte var med att exakt peka på var någonstans du gick fel.

Hursomhelst, av den information du ger går det inte att se något annat än att du fick blandningen fel. Vid så stor utspädning som 1:100 är det förstås MYCKET viktigt att du mäter upp mängden framkallare noggrant. Blev det t.ex. 1:50 istället, så blir negativen rejält överframkallade, vilket du ju tydligen fick (förutsatt att du har exponerat rätt). Har du inget mätglas så behöver du skaffa ett. För en tankvolym av säj 3 liter, så bör i detta fall en storlek på mellan 25 och 50 ml bli lagom.

Ifall du aldrig har sett ett mätglas, så är här en bild:
http://www.sejdelshoppen.se/img/227s.jpg

Mätglas kan du köpa på Apoteket, på www.photax.se, www.sagitta.se, i någon GAMMAL fotoaffär eller kanske på Fotokompaniet (ifall du bor i närheten av Göteborg).

Här är några prisexempel.

Photax:
45 ml Paterson, grad 1 ml - 65 kr
50 ml AP, grad 2 ml - 28 kr

Sagitta:
25 ml, värmetåligt, grad 0,5 ml - 11 kr + moms
100 ml, värmetåligt, grad 1 ml - 13 kr + moms

Sagitta har sanslöst låga priser, men ev. måste man kanske köpa ett dussin.
.

Senast ändrad:
uppmätning bör vara ok

Tack för snabbt svar!

Jag mätte upp mycket noggrannt med mätglaset på plan yta (har ett sånt där patersonglas), så där gick det nog rätt till... Kan för säkerhets skull prova blanda dubbel batch med 10ml + 1000ml för att öka säkerheten nästa gång :)

Fler förslag på vad som missats?

(Någon som har framkallat mellis-TriX ståendes förut? Vilka framkallare/spädningar/tider ?)

Ogenomskinlig film brukar bero på otillräcklig fixering, inte fel på framkallningen. Om det är ogenomskinligt som i grågrumligt. Negativen kommer långsamt förstöras om inget görs, men det går att fixera om. Så lägg neggen i en balja färskt fix ett tag så blir det bra.

I så fall bör ju blandningen ha blivit OK.

Men vad menar du med "stående"? Menar du hängande lodrätt i en tank? Och är negativremsan mörk som i svart, eller möjligen gråaktig?

Mattias: mina neg har redan torkat, kan jag bara lägga dem i nytt fix ändå? Har tetenal 'superfix plus' hemma. Fixet kan spädas 1+3 eller 1+9 och fixtid anges 2-4 min. Vilken tid/spädning/temperatur ska jag köra på?

FlyerOne: det var nog jag som direktöversatte knöligt från 'stand development'. Agiterar konstant första minuten och därefter endast två vändningar i halvtid, dvs efter 30min. Läs mer om det här: http://www.feelingnegative.com/darkroom/rodinal-the-magic-elixir

Negativen är gråaktiga och opaka, men det finns svarta partier också. Däremot fins det ingen del som är normalt genomsiktlig som det brukar vara på de delarna där kopian från negativet blir svart eller väldigt mörk.

Då blir nästa steg att fixera igen, och ordentligt den här gången. Det är OK att köra med dubbla tiden. Precis som Mattias ovan också misstänker är omfixering vad som behöver göras - han skrev ju medan jag också skrev, fast lite snabbare... :)

Edit: Plus Johan också...

Det låter som dålig fixering. Kör 1+3 och så ser du när de är klara. Efter kanske 2-4 minuter om det är färskt. Men det är ingen fara att låta dem ligga för länge, inom rimliga gränser. Det gör inget att de torkat.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.