Annons

Ofta skärpa på bakgrundsobjekt istället för motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lainen89

Aktiv medlem
Hej hej!


Det är så att jag fotar lite titt som tätt på motorevenemang och där funkar fotandet utmärkt. Blir alltid kanonbilder.

Igår fotade jag på Gothia cup invigningen och var faktiskt inte alls nöjd över dom flesta bilderna jag tog. Oftast hamnade fokus på något bakgrundsmotiv och då blev det väldigt skarpt men det motivet jag ville ha foto på blev suddigt.


Jag har en Canon 1000D med ett 17-85 IS objektiv och ett nyinköpt 70-200mm f4 L USM objektiv.

Jag använde mestadels det nya L objektivet och när man väl får till bilderna blir det verkligen KANON bilder, super skarpa!

När jag använde detta objektiv körde jag inställningen TV där jag ställer in slutartiden, som då låg på mellan 1/400-1/800 då jag ville slippa skakningsskärpa.

Min autofokus var inställd på "ONE SHOT", kan det ha med detta att göra? Bör jag kanske sätta den inställningen på "AI FOCUS" istället så den skiftar mellan stilla och rörliga motiv?


Mvh

Jimmy
 
Fokuspunkterna står på automatik!

Allright, där har du svaret direkt ;-)

Testa att aktivera endast en fokuspunkt, så kan du antingen lägga den på motivet, fokusera och komponera om som du vill eller komponera först och flytta runt fokuspunkten till motivet med fyrvägsknappen.
 
Däri ligger felet.
Välj dom själv!


/Stefan R. Nilsson

Då var ena biten avklarad där i alla fall.

När man ska köra manuella fokuspunkter kan man välja bland de 7 olika som jag har på min kamera, spelar det någon roll vilken jag tar för min "allround" fotografering? Kan jag ex. välja den i mitten och utgå från det i fotot eller vad rekommenderar du?


Mvh
 
Man brukar ha mittenpunkten som standard, på många kameror är den bättre i svåra situationer. Fotar du bara stillastående motiv behöver du egentligen inte använda någon annan.
 
Gothia Cup är väl fotboll, d.v.s. rörliga motiv. Då är förmodligen följande autofokus ganska viktigt.
 
Gothia Cup är väl fotboll, d.v.s. rörliga motiv. Då är förmodligen följande autofokus ganska viktigt.


Jo det är klart. Autofokus har funkat perfekt vid motorsport ex.

Men nu var det invigning och då var det folk som dansade, folk som promenerade och även de som stod stilla. Då kanske manuellt fokus hade varit det bästa vid detta tillfälle?
 
Jo det är klart. Autofokus har funkat perfekt vid motorsport ex.

Men nu var det invigning och då var det folk som dansade, folk som promenerade och även de som stod stilla. Då kanske manuellt fokus hade varit det bästa vid detta tillfälle?

Möjligen i kombination med förstorad Live View isåfall. Manuell fokus via sökaren är inte alltid helt enkelt med de mattskivor som sitter i dagens digitala kameror.
 
Nej, det finns inga normala situationer där manuell fokus är säkrare än autofokus på en D3100. Den ska inte bomma på något så enkelt som någon som dansar.

Det Robert menade var följande eller singleshot, alltså om kameran fortsätter följa så länge du har avtryckaren nedtryckt eller om den låser när du trycker ned avtryckaren och behåller låsningen så länge du håller den nere.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.