Annons

Ofrivilligt dopp med kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie Andersson

Aktiv medlem
Jag tappade min Nikon F3 i vattnet vid båtbryggorna i Holmsund utanför Umeå för ett antal år sedan. Bräckvatten....Katastrof? Nej.

(OBS funkar INTE på nyare AF-kameror=plast och för mycket elektronik)

så här gjorde jag...;

Ta ur batterierna snabbt.

Skölj kameran vid hemkomst i färskvatten, plocka isär den så mycket som möjligt,

Ev film förvaras i svart filmburk i färskvatten, den går också att rädda...man får dra ut det försiktigt i mörkrumssäck och rulla den lös i filmburken.

Sätt ugnen på 45-50 grader (för gummipackningarnas, o.dyl. skull) ställ in kamera och objektiv.

3-5 timmar borde det ta att få allt torrt.

sen får man putsa batteripoler och andra kontakter fria från saltlagringar och annat gojs...men den tiden det tar är värd varje minut...

Min F3-a funkar fortfarande, objektivet blev lite simmigt inuti, permanent soft-funktion, men det får man ta....

Marie Andersson skrev:

(OBS funkar INTE på nyare AF-kameror=plast och för mycket elektronik)

Jo, om man har tur...
"Badade" en av våra Canon EOS D60 i en fors för ett par veckor sedan. Plockade ut batteriet och öppnade alla luckor. Lät sedan kameran torka i rumstemperatur...
Efter ett par dagar vaknade den till liv, dock med glapp och markant rödstick i bilderna. Efter ytterligare några dagar var den återställd och i fullt bruk igen...

mvh Janne

helt ok!

det var nog tur att det var en fors och inget saltvatten....

jag menade att ugns-metoden kanske inte är ngt för elektronikkameror.....
men klarar dom semester utomlands, eller en solbelyst bil, så ska de väl klara ugnen också....

Re: helt ok!

Marie Andersson skrev:
det var nog tur att det var en fors och inget saltvatten....

jag menade att ugns-metoden kanske inte är ngt för elektronikkameror.....
men klarar dom semester utomlands, eller en solbelyst bil, så ska de väl klara ugnen också....

Säkert är det så. Den högre jonhalten i bräckt eller saltvatten hade säkert inte varit någon höjdare för elektroniken...

Man salt eller sött vatten - doppa kameran är ingenting man direkt rekommenderar... :)

mvh Janne

Det där med och skölja kameran har jag för mig skall vara rena myten. Jag tror inte att man skall göra det. Kommer tyvärr inte igåg var jag läste det (tror det var ngn kameratillverkare eller filmtillverkares svenska kundtidning. Undra om det inte var Fujifilm)

elmfeldt skrev:
Det där med och skölja kameran har jag för mig skall vara rena myten. Jag tror inte att man skall göra det. Kommer tyvärr inte igåg var jag läste det (tror det var ngn kameratillverkare eller filmtillverkares svenska kundtidning. Undra om det inte var Fujifilm)

I ett gammalt nummer av FOTO eller Aktuell Fotografi - minns inte vilket - rekommenderades det dock. Batteriet ur - skölj - och fort till verkstad. Gällde saltvatten.

En annan myt kanske är att man ska lägga saltvatten-doppade kameror i en hink med sötvatten och åka med hinken till doktorn...
Vet inte om det är helt OK. Att batteriet ska ur snabbt är ett som är klart ändå.

Om det är en myt att man skall skölja av eller sänka ner en kamera i sötvatten som varit i saltvatten vet jag inte. Däremot vet jag att resultatet knappast kan bli sämre än om man inte gör det.

För många år sedan hade jag med mig min helt mekaniska kompaktkamera Rollei 35T (Singaporevarianten så den var inte såå dyr) vid en tur i Stockholms skärgård med min nyinköpta segeljolle. Nybörjare som jag var lyckades jag kantra vid en gipp.

Kameran blev helt genomdränkt av bräckvatten och det tog många timmar innan jag kom hem. Jag tog av bakstycket för att den skulle torka och tänkte lämna in den till en verkstad nästa dag.

Jag insåg dock att det var helt meningslöst. Det enda som var intakt var bakstycket. Nästan allt annat var sönderrostat, inte minst bländarlamellerna.

I manualen till min Pentax LX står det att man ska bada kameran i sötvatten om man skulle ha råkat tappa den i saltvatten.

Det är ganska givet att man ska bada kameran I sötvatten (helst destillerat vatten) om man har badat den I saltvatten. Varför? Helt enkelt därför att om du låter saltet torka in så blir det mycket mera jobb att få bort det. Dessutom så påskyndar saltet rostning och ärjning något oerhört. Att rekomendera är att bada den I sötvatten (Kranvatten), och sen bada den I destillerat vatten. Helst så fort som möjligt.

Med tanke på hur snabbt metall kan rosta ska man nog skölja ur och försöka torka den inom några minuter helst...
Jag har hört om en Digital Ixus som såg havets botten någon meter under vattnet. Efter att ha torkat fungerade den utmärkt igen...

Korrosion/rost beror på att metallen oxiderar. Alla som har det minsta hum om vad oxidering innebär vet att det är när metallen reagerar kemiskt med syre.

Alltså, metall korroderar oerhört mycket fortare när det befinner sig i luft, än under vattnet.

Så, plurrar du kameran, och inte har tillgång till destillerat vatten, förvara den I sötvatten så länge. Om du inte har tillgång till sötvatten, förvara den i saltvattnet som du plurrade den i...
Även elektroniken mår oerhört mycket bättre om den får stanna undervattnet till du kan tvätta den med destillerat vatten.

Tar du upp den och låter den börja torka så påskyndas korrosionen oerhört mycket.

Är du inte oerhört rädd om kameran så kan det räcka att skölja igenom/bada den i kranvatten, och sen låta den torka. Men att tvätta den ordentligt med destillerat vatten är det absolut bästa.

Är det inte risk att vattnet letar sig in i precis alla skrymslen om den ligger i ett tag? eller är det "kört" ändå?
I mina planer för framtiden ingår att >inte< bada mina grejor :)

/ Mats Landkrabba.

ja, det är klart. Men jag tror att vattnet hittar in till de känsliga delarna ganska fort. Så mitt tips är fortfarande att behålla den under vatten tills man kan tvätta den i destillerat vatten.

Kanske skulle det finnas en recept-hörna här på fotosidan....

Tycker det verkar fint med en ugnsbakad F3:a, kanske kan man ha några smälta mattskivor ovanpå åxå? Den salta smaken från vattnet kan man kompensera med ett glas D-76....
Synka se´n detta med en sallad gjord på blåspenslar & ögonmusslor.

I dessa slutartider är det inne med udda ingredienser.

rädda dränkt kamera

Jag dränkte min eos300..(endast huset)
i sötvatten. Jag tog ut batteriet och dränkte den helt i t-röd...och vickade kameran fram och tillbak så att den skulle bli helt fylld med t-röd.
Det är över två år sen och den funkar perfekt fortfarande. fast de dömde ut den på canon verkstan. Det enda som hände var att mattskivan blev grumlig av t-röden så jag fick köpa en ny för 300:-
Den tar man alltså bort innan man doppar den.

Alkohol driver ju som bekant ut vatten.
Däremot så ska det inte vara bra för objektiven.
det är någon tätning som inte tål t-röden eller nåt.

Ett bättre alternativ en t-röd är förmodligen ren sprit...t-röd innehåller ju lite färgmedel och annat..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar