Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ofrivillig publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

m_karlsson

Aktiv medlem
Det är den tid då studieförbunden skickar ut sina kurskataloger till alla hushåll. Min sambo blev lite överraskad när hon hittade sig själv på bild i en av katalogerna. Fotot är taget när hon för några år sedan gick en kurs hos det aktuella studieförbundet. Fotot är alltså taget i deras lokaler. Även om hon delvis är avpersonifierad (delen av ansiktet över näsan är bortklippt) är det inga svårigheter att se att det verkligen är hon.

Vad gäller för den här typen av publicering? Jag har för mig att det inte är tillåtet att använda personer utan deras tillåtelse i reklamsammanhang, och detta måste väl definieras som reklam?

/Magnus

Det är inte säkert att reklamlagen omfattar detta.

Om inte studieförbunden är vinstdrivande så räknas det bara som information. Studieförbunden lever ju främst på bidrag från stat och kommun.
Ungefär som för fotbollsklubben eller scoutkåren.

Jag skulle vilja motsäga tidigare talare. Ett studieförbund kan i högsta grad vara näringsverksamhet i detta sammanhang. Se t.ex. MD 1974:15 och 1976:5 i vilka Handikappades Riksförbund och Scientologkyrkan klassades som näringsverksamheter. Givet detta borde den mer interessanta frågan vara hurvida man verkligen kan identifiera personen på bara nedre delen av dennes ansikte. Om det går så är lagen om namn och bild i reklam tillämplig och den "drabbade" är berättigad till ersättning.

Vi kan förenkla detta resonemang så är:

1. Är studieförbundet näringsverksamhet?

2. Om ja på ovan, är personen identifierbar så som lagen avser?

Om personen är avklippt kan man ju säga att studieförbundet åtminstone ansträngt sig för att avidentifiera personen.

Jag misstänker att det är en osäker, lång och krånglig väg att få studieförbundet fällt. Det är väl ett civilrättsligt fall med vad det innebär av ekonomisk risk.

Jag skulle vilja motsäga tidigare talare. ;-D Nej, skämt åsido så är det korrekt att destillera fram dessa två frågor. Civilrättsligt kan det som sagt bli mer besvär än vad det är värt MEN man kan prova med en polisanmälan. Åklagare kan pröva ett sådant mål i domstol efter angivelse. Nu är väl sannolikheten rätt liten att de skulle prioritera någons halva ansikte i mitten av en studieförbundsreklam framför ett annat mål, men man kan ju prova utan för mycket eget besvär om man skulle känna för det.

Jag tackar för era svar.

Personligen skulle jag nog definiera studieförbunden som näringsverksamhet, eller om man vänder på det - jag definerar dem definitivt inte som ideell verksamhet.

Jag tyckte frågan var intressant. Intresse och motivation att försöka driva frågan till domstol finns däremot inte.

Tack igen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar