Annons

Ofokuserade hockeybilder

Produkter
(logga in för att koppla)

WildBoar

Aktiv medlem
Amatör inom fotområdet som jag är har jag gett mig på att plåta vad jag förstår är en riktig utmaning dvs ishockey. Tidigare har jag använt en vanlig digtalkamera men sedan 2 månader använder jag en D80 och ett sigma 50-150 2.8.

Jag har märkt att fokus på mina bilder allt som oftast förefaller hamna på sargen alternativt något bakom det jag tror att jag fokuserat på och det inträffar även om det jag tror att jag fokuserar på med blotta ögat förefaller vara i mitten på den tagna bilden. Problemet inträffar vanligvis på rörliga mål men jag har även "lyckats" med samma sak på stillastående spelare.

Jag kör med bländare 2.8, fokusinställning AF-C och använder det mittersta fokusområdet med vid zon. Slutartiderna brukar ligga på 400 - 500. Några problem med fokus har jag inte märkt när jag använder samma objektiv på "normala" motiv utan där förefaller fokus ligga där det ska. För säkerhets skull har jag också testat om objektivet bakfokuserar men så vitt jag kan se så gör det inte det.

Baserat på ovanstående förefaller det rimligt att anta att det är någon form av systematiskt fel på min teknik. Finns det någon som har några idéer om hur jag ska kunna få till hockeybilder med bättre fokus ?

Exempel

Lägger in några exempel.

1. Fokus borde vara på målvakten men den är istället på sargen

Bilagor

• fs03.jpg
    fs03.jpg
    38.9 KB · Visningar: 1,062
Exempel 2

Exempel 2. Fokus tycker jag borde vara på målisen men är istället på domarens hand.

Bilagor

• fs01.jpg
    fs01.jpg
    49 KB · Visningar: 1,056
Exempel 2

Exempel 2. Fokus tycker jag borde vara på målisen men är istället på domarens hand.

Bilagor

• fs01.jpg
    fs01.jpg
    49 KB · Visningar: 1,035
Med risk för att ge mig ut på djupt vatten, eftersom jag själv är amatör på området så kommer jag med ett tips. Testa med mindre bländare (högre f-nummer) för att få större skärpedjup.

Problemet med mindre bländare är väl att ofta så är det så dåligt med ljus att man behöver så stor bländare som möjligt.

Använder manuell fokuspunkt och alltid i mitten. + vid zon. Kan det vara den vida zonen som spökar? Typ att den hittar nåt annat mer prioriterat än vad jag tänkt mig. Jag har inte en susning om hur autofokus räknar ut vad som ska vara i fokus ?

Jag har provat att köra med mindre bländare men tappar för mycket ljus alternativt får för mycket rörelseoskärpa. Jag vill ligga på slutartider om minst 400 - 500 och då är det väl 2.8 som gäller

Använder du hela autofokus området? Kanske om du skulle ställa in kameran på att bara välja en fokuspunkt, och sedan använda kontinuerlig AF?
Dvs, välj en fokuspunkt, sikta på det du vill ha i fokus så att det är i den punkten, tryck ner avtryckaren till hälften för att fokusera och låt sedan AF följa motivet tills dess att du trycker av.
Kontinuerlig AF heter AF-C på min kamera, vet inte vad det kan heta på en Nikon.
/Pia

Ah, såg ditt senaste inlägg nu! Tror nog att det kan vara det där med "vid zon" som inte blir bra.
/Pia

pial skrev:
Använder du hela autofokus området? Kanske om du skulle ställa in kameran på att bara välja en fokuspunkt, och sedan använda kontinuerlig AF?
Dvs, välj en fokuspunkt, sikta på det du vill ha i fokus så att det är i den punkten, tryck ner avtryckaren till hälften för att fokusera och låt sedan AF följa motivet tills dess att du trycker av.
Kontinuerlig AF heter AF-C på min kamera, vet inte vad det kan heta på en Nikon.
/Pia

Jag kan av erfarenhet säga att kontinuerlig AF på de flesta kameror är ganska värdelöst till sport om motivet rör sig mycket i 'djupled' från kameran sett. Det drar dessutom enormt mycket mer el än AF-S (singel då alltså).

Det funkar bra på proffshusen och de dyrare amatörkamerorna (typ D200/F100 stilen) men på tex. D80 tycker jag inte att det räcker till.

Huruvida det funkar eller ej har som sagt mycket med att göra i vilken riktning motivet rör sig gentemot kameran.

Mitt förslag skulle helt klart vara att köra på manuell fokusering men med AF aktiverad via den dedikerade AF-ON knappen (nikon) / CustomFunc knapp.

Det där med att använda alla AF-punkterna aktivt är ju också lite klurigt, Det är inte alltid som alla AF-sensorer är lite bra som den mittplacerade.

Tack för tipsen. Jag ska testa ikväll med manuell fokus och inte använda "vid zon". Däremot avstår jag nog så länge från AF-on då risken att jag petar ut ögat förefaller allt för stor.

Det går, åtminstone på D80, att ställa in fokusområdet så att det blir lite större än normalt vilket enligt manualen skulle göra det lättare att fokusera på rörliga objekt.

Så istället för att det ser ut som

[]

så blir det

[..]

Senast ändrad:
Jag förstår inte hur man ska lyckas med manuell fokus med så liten sökare och bländare 2.8. Eftersom skärpedjupet är så mycket större i sökaren och bildens skärpedjup vid 2.8 / långa brännvidder / korta avstånd kan bli oehört kort.

Har du gjort det där fokustestet där man skriver ut ngn sida och fokuserar mot?

Inte vet jag. Jag fokuserade bl.a. på målisen tills han såg skarp ut i sökaren och knäppte. När jag kollade bilden var han suddig och sargen skarp. Jag testade massor i hallen igår och fick massor av felfokuseringar både vid manuell och automatisk fokusering och då både i AF-S och AF-C läge. Vad jag fått för mig är att fokuseringen fungerar bättre ju närmare jag är det jag plåtar.

Jo jag har testat med den typen av fokustester och så vitt jag kan bedöma ligger fokus rätt eller kanske lite frontfokusering vid 150.

Problemet har jag dessutom, såvitt jag vet, bara i ishallen. Jag har testat att plåta hemmavid med någorlunda lika inställningar på kameran som jag har i ishallen och då ser det ok ut. Vad jag funderar på är om temperaturen kan påverka på nåt sätt ? Det är ju inte direkt varmt i den hall jag håller till även om det är plusgrader. Nån som vet om låga temperaturer kan spöka till det för kamera eller objektiv på detta sätt?

Jag har precis samma problem med mitt Sigma 70-200 2.8. Sätter jag focus på målvakten så hamnar den på sargen, får dra lite lite liiiite o focusen efter det att kameran satt focus, då fungerar det. Köpte mig ett nikon objektiv istället, problemet löst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar