Annons

OERFAREN, behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

evveen

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har precis införskaffat mig en Canon EOS 400d(det är min första systemkamera så ville inte lägga flera, flera tusen på en proffskamera när jag först och främst måste lära mig ta bra bilder) men hur som helst. Jag tycker om att ta macrobilder och jag behöver hjälp med en sak som jag inte förstår, blir galen.

Om jag har t.ex. två äpplen, det ena snett bakom det andra, och jag vill ta en macrobild och ha fokusen på det främre äpplet, eller om jag vill ha fokuset på det bakre äpplet...Jag har kameran inställd på Manuell och på manuellfokus, när jag försöker fokusera på det ena äpplet lyckas ändå båda bli skarpa, jag blir knäpp. :-(

Detta är säkert ett skitfjantigt problem egentligen men jag skulle vilja veta hur jag gör. Finns det någon vänlig själ där ute som skulle vilja förklara, gärna med ett enkelt språk för jag förstår mig inte riktigt på "kamera-språket".

Hälsn, Evelina
 
Ändra bländaren. Om du använder en liten bländare (högt f-tal) får du ett stort skärpedjup och båda äpplena kan bli skarpa. Om du har en stor bländare (litet f-tal, t ex 2,8 eller 3,5) får du ett kort skärpedjup.

Du kanska kan ha nytta av att läsa de här artiklarna.
 
Gör som Erland skriver och ändra bländaren till den största du kan (dvs. det lägsta numnret). Har du ett objektiv med zoom, vilket jag antar att du har, kan du också zooma in. Det påverkar skärpedjupet, så att det blir kortare - dvs bara ett äpple i fokus.
 
Hej!

Om jag har t.ex. två äpplen, det ena snett bakom det andra, och jag vill ta en macrobild och ha fokusen på det främre äpplet, eller om jag vill ha fokuset på det bakre äpplet...Jag har kameran inställd på Manuell och på manuellfokus, när jag försöker fokusera på det ena äpplet lyckas ändå båda bli skarpa, jag blir knäpp. :-(

Bländare 16 stort skärpedjup.
Bländare 2 litet skärpedjup.

Hälsn.

/Janne
www.helikopterbild.se
 

Bilagor

  • Skärpedjup.jpg
    Skärpedjup.jpg
    32.7 KB · Visningar: 567
Hej!
Jag har precis införskaffat mig en Canon EOS 400d(det är min första systemkamera så ville inte lägga flera, flera tusen på en proffskamera när jag först och främst måste lära mig ta bra bilder) men hur som helst. Jag tycker om att ta macrobilder och jag behöver hjälp med en sak som jag inte förstår, blir galen.

Om jag har t.ex. två äpplen, det ena snett bakom det andra, och jag vill ta en macrobild och ha fokusen på det främre äpplet, eller om jag vill ha fokuset på det bakre äpplet...Jag har kameran inställd på Manuell och på manuellfokus, när jag försöker fokusera på det ena äpplet lyckas ändå båda bli skarpa, jag blir knäpp. :-(

Detta är säkert ett skitfjantigt problem egentligen men jag skulle vilja veta hur jag gör. Finns det någon vänlig själ där ute som skulle vilja förklara, gärna med ett enkelt språk för jag förstår mig inte riktigt på "kamera-språket".

Hälsn, Evelina


Vad har du för objektiv? Vad står det på det? 16-40mm F5.6 eller liknande.
 
En god gissning är nog paketgluggen som typiskt kom med 400D, dvs 18-.55/3,5-5,6

Per.

Ja, vad kan 55mm ge på 5.6, det blir ju inte allt för mycket djup såvida inte äpple två är någon meter längre bort och avståndet till bakgrunden är relativt stort.

Vill du ta denna typ av bilder tycker jag du skall investera i ett EF 50 1.8. Här har du samma brännvidd, 50mm och största bländare 1.8. Ett prisvärt objektiv som kostar på begagnatsidorna ungefär 600:-. Ett nytt går på under tusenlappen och är värt varje öre när man är nybliven fotograf och vill ta bilder som får fint djup.
 
Ja, vad kan 55mm ge på 5.6, det blir ju inte allt för mycket djup såvida inte äpple två är någon meter längre bort och avståndet till bakgrunden är relativt stort.

På ett fotoavstånd av 1m med den kameran ger 50mm f/5.6 ca 8cm i fokus... Går man närmare blir det väl ännu mindre.. Så det borde gå med två äpplen.

Även om förslagen om ett 50mm f/1.8 så klart är bra förslag.
 
Om jag har förstått din fråga rätt, så vill du kunna ta en bild där exempelvis det närmaste äpplet blir skarpt, och det som är längre bort blir oskarpt, men din kamera envisas med att göra båda skarpa.

Det är en kombination av bländaren, brännvidden och avståndet som du kan använda för att få kontroll över att skärpan ska hamna inom ett begränsat område. Ju större bländare du har, lägre bländartal och ju kortare avstånd, dess tunnare kan området bli där skärpan ligger.
  • Större bländare ger mindre skärpedjup (lägre bländartal)
  • Längre brännvidd ger mindre skärpedjup
  • Kortare avstånd ger mindre skärpedjup
Om ditt objektiv har 55 mm som längsta brännvidd är det troligt att det lättast går att få kort skärpedjup med den inställningen, alltså att du zoomar in så mycket det går.

Om objektivet har 5,6 som största bländare så kan du ställa in det i läget A på ratten för olika exponeringsprogram. Ett högre tal betyder mindre bländare och större skärpedjup. För att få så kort skärpedjup som möjligt måste du använda största bländaren, lägsta tal som går att ställa in.

Sedan kommer vi till avståndet och de inbördes förhållandena mellan äpplena. Du kan ha det närmaste äpplet på ungefär en halv meters håll eller kanske lite mindre, och det bortre åtminstone ett par decimeter längre bort. För att fokusera på det närmaste är det bästa att välja en fokuspunkt som ligger över det äpplet.

Jag har gjort en bild som visar kort skärpedjup. Det är en ljusstake av glas som är ungefär en halv meter lång. På den här bilden har jag fokuserat på det andra ljuset i raden, så att alla andra är oskarpa. Jag har tagit med 29 mm brännvidd och bländare 2,8.
ljusstake-f2.8-utan-tilt.jpg

Jag tänker mig att det är den effekten du vill kunna åstadkomma. Det går med ditt objektiv om du tar med största öppningen, men du kan få ännu mer oskärpa om du skaffar ett 50 mm f/1,8 eftersom det har större öppning och ger kortare skärpedjup.

Som kontrast till den bilden har jag gjort en annan bild där jag har försökt få hela skarp. När man tar med ett vanligt objektiv går det inte att få skärpan att sträckas ut så här långt vid närbilder ens om man bländar ner. Bländar man ner för mycket blir bilden faktiskt oskarp. Här har jag försökt få skärpa över hela ljusstaken genom att luta objektivet, så att skärpan hamnar snett utefter ljusstaken, Det går bara att göra med tiltobjektiv. Så har jag bländat ner för att få skärpedjup genom hela ljusstakens höjd.
ljusstake-f8-tiltat.jpg

Det kanske inte är så lätt med manuell fokus på din kamera. De flesta av dagens kameror funkar det nästan inte alls på. Bäst resultat får du troligen med AF och när du väljer en fokuspunkt som ligger där du vill ha skarpt. Du kanske också kan ställa in fokus på din kamera manuellt med hjälp av en lysdiod som tänds när det är skarpt? Samma sak då, du måste välja fokuspunkt. Det andra äpplet kommer att se skarpt ut i sökaren, men det blir oskarpt på bilden.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.