Hej Nils,
Jag kan inte svara på din fråga rakt av, men för ett tag sedan gjorde jag en sammanställning över olika fix, b.la. skrev jag:
De flesta fixerlösningar är sura. Alkaliska fixerlösningar har formulerats och använts sedan 30-talet, dock mest i vetenskapliga sammanhang. En alkalisk fix baserad på ammoniumtiosulfat anses vara det mest effektiva alternativet för moderna filmer och papper. Fördelarna med ett alkaliskt uppges vara:
* Kortare sköljtider. Alkalin fungerar som ett "tvättmedel" och hjälper till att tvätta fibrerna i pappret.
* Ingen HCA nödvändig.
* Inget surt stoppbad behöver användas. Genom att även fixerlösningen är alkalisk (precis som framkallaren) så behövs inget surt bad för att neutralisera kvarvarande kemi i pappret. Hela processen hålls därmed alkalisk.
* Alkaliska fix har högre kapacitet än sura fix.
* Såväl natriumtiosulfat som ammoniumtiosulfat är stabilare i alkalisk lösning än i sur lösning
Uppgifterna är hämtade b.la. ifrån "The Darkroom Cookbook" (S. Ansell) och "Silvegrain Labs Ltd.".
Nu är ju det fix du avseer använda endast "neutralt" (!?) och jag kan inte svara på om det räcker med ett neutralt fix för att egenskaperna ovan skall göra sig gällande.
Som sagt; jag kan inte ge dig ett svar, men väl dock lite infromation på vägen...