Annons

Odenlabb i Stockholm förstör era dior!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Nu måste jag bara varna alla fotointresserade Stockholmare. Lämna INTE in era dia filmer för framkallning på Odenlabb i Stockholm eftersom dom repar dom!

Jag lämnade för några veckor sedan in 30 rullar och nu när jag går igenom diorna så är det massor av bilder som är ordentligt repade, fy faan!

Med anledning av detta och deras fruktansvärt nonchalanta bemötande gör att jag aldrig ska gå dit igen. På deras hemsida skriver man PROFFSLABB! Proffslabb my ass, det dom kan om framkallning och exponeringar det kan man knappast kalla proffsigt!

Någon som vet hur man kan få bort repor på redan framkallde dior så tar jag tacksamt emot tipsen!

H
Jesper Molin
 
Du ska självklart ha ersättning ifall deras arbete är undermåligt.
Gå och klaga och visa reporna.
30 rullar är mycket, mer än vad man kan säga att det var ett enstaka olyckshändelse som gjorde att reporna uppstod.
 
Har sett en figur som 'lagade' repor på sina dia. Han lade dom i vatten ett tag (typ ett antal timmar) och torkade sedan på vanligt sätt.
Vågar inte rekommendera det helhjärtat, eftersom jag aldrig gjort det själv, men du kan väl prova om du har något dia det inte är så noga med. (Antar att det gäller dian som är repade på gelatinsidan.)
Annars är det väl mest scanning och Photoshop som gäller?
Men visst blir man förtvivlad när det sker sånt här!
Dessutom är det sgs omöjligt att bevisa att felet inte ligger i kameran - något skräp som fastnat, men som nu naturligtvis fallit bort.
Om det är bara en film så kan man slå sig i backen på att det skylls på skräp i kassettglipan. Och den finns ju inte mer att beskåda...
Enda sättet att gardera sig är väl att sortera ut varannan film och föra dom till ett annat labb. Har du sedan 15 rullar med repor och 15 utan (fotograferade turvis) blir det svårt att argumentera att det är dig eller kameran det beror på.
/Gitte
 
Ett företag som utgår ifrån att kunden ljuger och gör allt för att lura företaget på så mycket pengar som möjligt är förhoppningsvis inte kvar länge i branchen. Ett sånt kundbemötande tacklas enklast och bäst av en Sverker Olofsson =)
 
Du kanske skulle kolla din kamera och filmer tagna efteråt också. Om reporna sitter på ungefär samma ställe kan det mycket väl vara din kamera.
 
Jag ska kolla min kamera men jag tror inte att det är den eftersom jag kontinuerligt rengör hos Lasses kameraservice.

Tack för tipsen
Jesper
 
Det är Birgitta säger, det kan vara något tillfälligt. I övrigt hade hon väldigt bra råd.
 
Hej Jesper och alla andra

Jag vill på intet vis förringa katastrofen i att få 30 rullar förstörda och självklart skall du ha ersättning. Det brukar bli ett par filmrullar och framkallning.

Att däremot säga att alla Odenlab i stockholm förstör alla dior och att sådana företag inte kommer finnas länge i branchen tycker jag är lite hårt.

Odenlab är ett stort företag som har funnits länge och som knappast kommer vara bland de första som går i graven när digitaleran slår ut fotohandlarna på allvar.

Om det nu är labbet som repat dina bilder så kan det ju mycket väl vara så att skräp hamnat i framkallaren av misstag eller något annat tillfälligt fel.
Det finns inget som säger att Odenlab i all framtid kommer repa alla diafilmer som lämnas in.

Jag förstår att du är mycket upprörd över att dina bilder är förstörda, det är som sagt en katastrof oavsett vem som blir utsatt. Jag har dock svårt att förstå denna lynchstämning som verkar uppstå så fort något företag har gjort fel för en kund. Det ligger ju knappast i företagets intresse att medvetet sabotera för sina kunder och därmed även sitt eget rykte.

/Jon
 
Jag slutade använda Odenlab efter att de upprepade gånger repat mina neg/dior.. De skyllde till och med på min utrustning...

Jaja, efter att ha bytt till Crimson har jag aldrig haft problem!
 
Senast ändrad:
Tycker att man ska få ha en bestämd åsikt, och få rikta kritik mot en leverantör om denna missköter sig. Att dela med sig av sina upplevelser gynnar oss konsumenter och får branschen att skärpa sig.

Uppenbarligen är det ett misstag av labbet, men deras bristande rutiner ska inte gå ut över oss konsumenter. Vi måste kunna få sätta hårt mot leverantörer, om vi anser det nödvändigt för att de ska sköta sig. På sikt får vi en bättre service av branschen som sådan. Om deras bemötande, i detta fallet, inte lever upp till kundens förväntningar, så har de misslyckats. Självklart måste då leverantören få press på sig.
 
Vilket labb har aldrig repat en ruta?
Om det labbet existerar så har de inte framkallat många filmer;)

Visst är det surt när det händer. Jag har själv råkat ut för det många gånger. Lämnar jag in 10 filmer så räknar jag med att några rutor repas.
Nääästan så att det börjar kännas ok.

Nu är det ju även så att det inte alltid är labbet som fixar till riporna. Det kan ha legat ett skarpt dam när filmen matats i kameran, eller att det i mynningen av filmkasetten ligger ett lika skarpt korn som repar filmen Om den dras ut där osv mm. En repa behöver inte vara labbets fel.

Såklart ursvårt att bevisa vad som hänt vid exponering, vid laddning av filmen, vid torkning, vid arkivering osv.

Jag har framkallat en hel del dias i maskiner privat och vet att det ibland varit mer eller mindre tydliga repor på en eller ett par av tusen rutor även om jag VEt SJälv att jag inte repat ett enda piss. Så visst kan en repa komma ur många orsaker!

Mvh Niclas,
 
Hmmmm, en längre fundering.....

En familjemedlem lämnade in 7 eller 8 diarullar från en Afrikaresa tidigt i våras. De flesta rullarna var repade, och då menar jag hela rullen på exakt samma ställe, längs med hela filmen. Tråkigt, om än inte katastrofalt syns knappast på diavisning och går att scanna.

Scanning av samtliga rullar beställdes med ca 10MB per bild vid framkallningstillfället. Inte så dåligt scannat förresten. Helt klart ok med tanke på att priset för allt, framkallning, ramning, scanning 36x10MB, gick på ca 200kr/film (kommer inte ihåg exakt). Faktum är att jag inte kunde hitta någon annan som erbjöd i närheten av samma pris vid scanning av stora filer av dia.
Tyvärr var Odenlabb inte särskilt tillmötesgående när vi påpekade reporna och att bilderna hade blandats ihop rejält, också olika filmer emellan. Eftersom ramarna inte hade nummer var det bara att gissa ordningen och börja sortera för att försöka hitta rätt följd.

Nåväl, kontentan är den att Odenlabb i grunden gör ett bra jobb till ibland unikt låga priser. Tyvärr borde man dock lyssna på kundernas synpunkter när det väl blir fel. Gör man inte det kommer det snart synas i resultaträkningen. Och det är klart att vi vill ha kvar Odenlabb, bara de börjar lyssna och ta till sig av all den värdefulla information som de får i feedback.
 
Jag har mailat ODENLAB idag och bett dem kommentera ärendet och bemöta kritiken.TYcker det inte är mer än rätt.

NIKLAS
Min hemsida
 
PatrikAdolfsson skrev:
Jaja, efter att ha bytt till Crimson har jag aldrig haft problem!
Tänk vad olika det slår. Jag bytte först från Odenlabb vid upprepade repor och extremt dammiga neg och valde då Crimson. Crimson klippte film fel, repade och satte t o m en filmlämma tvärs över ansiktet mitt i en 120-ruta någon gång samt förväxlade mina filmer med en annans fotograf vid ett tillfälle. Bytte till Dox som jag var nöjd med några gånger och som inte gjorde några fel mot mig under den tiden, men då slarvade däremot posten bort mina rullar på vägen en gång. Därefter är 98% färg digitalt för jag har gissat att det är säkraste sättet att slippa sjabbel med film..

Tror de flesta labb gör missar ibland och felanden kan nog göras av alla ibland, men flera upprepade fel mot samma kund får mig inte att tro på proffsighet.
 
Känner igen det. Samma sak hände mig på Odenlab (city). De skyllde givetvis på min kamera som jag inte haft probelm med varken före eller senare.
 
Jag åker varje år ner till alperna 3-4 veckor och plåtar duktika skidåkare, jag fryser, jag riskerar livet, jag offrar fantastiska förhållanden för att få just DEN bilden. När man sedan kommer hem och får tillbaka dian med en fet jävla repa rätt över tillsammans med ett smaskigt fingeravtryck då vill jag bara gråta!

När man sedan går tillbaka till butiken och blir bemött som en idiot då är måttet rågat. Jag tycker man kan förvänta sig av ett labb som odenlab (framför allt med tanke på omständigeherna att man snart går "digitaldöden" till mötes) att man har kompetent och seriös personal som vill oss analoga fotogarer det bästa.

Ska bli intressant att se vad Odelnab har för kommentarer på detta.

H
Jesper
 
Bra gjort Niklas Wibom, klart att Odenlabb bör få en chans att att bemöta kritiken, kanske rent av chans till uppvaknande. Om företaget inte har något system för mottagande av kritik och feedback kanske man är relativt ovetande om problemets omfattning och karraktär. Hoppas vi får ett svar av Odenlabb. Jag misstänker att man trotts allt har lite statistik.

Klart att de missnöjda hörs mest. Vad säger ni som är nöjda. Har vi inga sådana läsare i denna tråd. Är det någon som har genomgående goda erfarenheter av Odenlabb?

Edit: Fina skidbilder du (Molin) har tagit. 150m klippa med backflipp !!!!! Ren dödslängtan :-?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar