Annons

Octabox v.s. Beauty Dish?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Ni som har testat båda varianterna, vilken skulle Ni prioritera?

Kaffebrus erbjuder

Octabox 150 cm för 1 199.-
Beauty Dish 42 cm för 1 195.-
Beauty Dish 72 cm för 1 695.-

Första tanken är halvkropp och porträtt. Misstänker att 42 cm är i minsta laget utom för rena porträttbilder. Vill även täcka upp helkropp och gissar därför att 150 cm resp 72 cm är de realistatiska valen. Då är bara frågan, en octabox eller beauty dish?

Räcker Elinchromes D-Light 2 eller bör jag dessutom ha en starkare blixt? Bör påpekas att studion är liten och trång. Helkropp är just precis att det fungerar.
 
Oktaboxen tar väl en del plats och beautydish är nog svårt att fylla ut helkropp på kort avstånd med.
Kanske kan ett stort paraply vara en vettig lösning? Om man studsar blixten i paraplyet gör det inget om det går emot väggen och det blir kanske mindre påträngande i rummet än en softbox som tar plats framåt från blixten.

Vad har du för ljusformare idag?
Hur litet är rummet?
 
Rummet är ca 330 cm x 580 cm med en takhöjd på ynka 220 cm. Största problemet är bredden så huvudljuset måste nästan alltid vara rätt på till ungefär klockan 4 till 8 (om Ni fattar)
 
den första frågan är väl vilket resultat du vill ha?
Octan ger ett mjukt, spritt och jämt ljus medan beauty dishen ger ett hårdare krispigare mer riktat ljus.
kör dock med elinchroms grejjer själv så har ingen erfarenhet av kaffebrus.
 
Jag skulle säga oktaboxen allround, beautydishen har ett "mindre" användningsområde, självklart beroende på personlig stil etc.
 
Vad tror Ni om effekten på blixten för att lysa ut en octabox på ca 150 cm? Kör idag blixten på ca ½ fart med en 60 x 60 softbox.
 
Kör på Octaboxen. Om du tar av tyget framtill och sätter dit en deflektor så lär det bli ganska likt ljuset från en beautydish. "Two in one" med andra ord. Jag har dock inte provat själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.