Advertisement
ANNONS
Annons

...och bleka blev dom..

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Som övning nu när jag börjat om att framkalla själv så hade jag en T-Max 400 som suttit i kameran i kanske 10 år.

Allt gick bra, men det blev ack så bleka negativ.

Körde FX-39 i 11 minuter enligt Patersons datablad. Är det för att det var en gammal film tro?

Menar du med bleka låg kontrast, låg täthet (ganska ljusa och genomskinliga) eller något annat? Finns det mycket utfrätta och helt genomskinliga partier eller vad?

Är den underexponerad så har du mycket genomskinliga partier utan detaljer alls. Är den bara underframkallad så är det mest kontrasten och tätheten som är svag.

Det finns ju detaljer så underframkallad då.
Men är det då för att man måste ha längre tid för att rullen var gammal?

Filmer som legat länge brukar bli lite tätare och grovkornigare när man framkallar dom, kanske även kontrasten minskar? Tycker det verkar konstigt om negativen är ljusa dock och det tyder mera på underframkallning. Vilken spädning körde du med på FX-39 och hur mycket framkallare hade du i dosan?

Då verkar det konstigt eftersom du körde 11 min mot den Photax rekommenderar 9,5min. Och med 1+9 ska det absolut inte vara problem med att framkallaren tar slut. Frågan blir då, använde du 20 grader temp och hur agiterade du?

Jag mätte tempen till 20 +-0.5. Agitering första 30s, sedan 10 sek i slutet på varje min. Vände dosan uppåner och tillbaka.

Jag fick för mig att testa förblötning också, det kanske var det? 2min 20-gradigt vatten med agitering som ovan.

Förblötning borde inte påverka och temp/agitering verkar ok så då kan jag inte se annat än att det är den långa tiden filmen legat exponerad (10 år) som är orsaken.

Tillägg: har själv inte framkallat så gamla (exponerade) filmer men däremot några år och då var det traditionella rundkornsfilmer. Tätheten och basslöjan steg då samt kornet blev grövre.

Senast ändrad:
Ska ut och testa min nyinköpta Ikoflex med nyladdad Acros i morgon. Får se hur den blir.

Tack för att du tar dig tid och svara på på mina frågor!

En sista fråga: Hur mycket påverkar och isf hur, tempen på slutsköljningen?

Man bör hålla tempen i sköljvattnet ganska nära övrig temp (20 gr). Några grader varmare kan resultera i krackelering av emulsionen så att det bildas ett sprickmönster. Dagens filmer är nog mera tåliga än gårdagens men hur stor temperaturdifferans som helst tål de inte. Brukar personligen ligga på max 2 gr varmare än framkallninmgs/fixtemperatur.

Slängde ner en remsa i scannern, finns i mitt album Analogt.

Grovkornigt värre...inga justeringar gjorda efter skanning. Skannern på Autoexponering.

Jag skulle nog säga att T-Max inte åldras särskilt bra... :) Men visst har dom en viss charm, bilderna...

Insåg dessutom när jag såg bilderna att filmen nog är närmare 15 än 10 är gammal.

Kornet såg ju riktigt trevligt ut, passade bra i landskapsbilden! Såg också i den bilden att det blivit mera framkallat kring perforeringshålen i filmkanten, då där var mörkare och ljusare partier (ojämn framkallning). Beror på att framkallningsämnet räcker längre vid hålen där det inte finns någon film att framkalla. Detta kan tyda på att det ändå är fråga om lite underframkallning men vad den beror på (för lite agitering/för hög spädning/något annat) är omöjligt för mig att svara på. Du hade väl inte använt framkallaren tidigare, för då kanske framkallningsämnet var för mycket förbrukat och inte riktigt räckte?

Graal skrev:
Kornet såg ju riktigt trevligt ut, passade bra i landskapsbilden!

Jo, faktiskt! :)

Du hade väl inte använt framkallaren tidigare, för då kanske framkallningsämnet var för mycket förbrukat och inte riktigt räckte?

Icke. Nyblandat. Det hade bara stått ca 30 min för temp-utjämning.

All utrustning från sax att klippa filmen med till mätglas, dosa och filmklämmor inköpta igår.
STORT paket från Photax...:)

Ska köra en färsk Fuji Acros 120-rulle senare idag, då ska jag prova att agitera var 30sek.

Jag brukar personligen agitera 5 sek varje halvminut istället för på helminut. Min erfarenhet är att negativen blir jämnare framkallade då och man slipper effekter som den i din landskapsbild med mörkare/ljusare partier runt perforeringshålen. Undantaget är vid speciella tillfällen då man av någon anledning vill hålla tillbaka högdagrarna (motiv men stora kontraster eller vid pressframkallning t.ex), då kan det vara bättre att agitera försiktigare och med 1 minut eller längre mellanrum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar