ANNONS
Annons

Ocentrerad utskrift av scannad film genom Photoshop CS3 med Canon MP970

Produkter
(logga in för att koppla)

Puls

Aktiv medlem
Hej alla experter, och god fortsättning !

Har nyligen upplevt ett fenomen som jag hittills gått bet på.

Farsgubben har precis köpt sig en Canon MP970 multiskrivare.
Och jag skulle få förmånen att se till att driftsätta den :)

När allt var installerat skulle vi testa att scanna ett negativ, gick som en dans.

-Scannade i 2400 dpi

-Sparade resultatet i JPG format från scanner programmet

-Öppnade upp bilden i Photoshop CS3

-Minskade ner storleken till 10x15 cm med en upplösning på 240 dpi

-Kontrastförstärkte något

-Lade på lite skärpa

-Angav Pappersstorlek till 10x15, 4x6" samt landskapsorienterad i utskriftsinställningarna i CS3

-Angav i CS3:s utskriftsdialog ...
Centrera på pappret
100% utskriftsstorlek

-Angav i Skrivarens drivrutins dialog
Photo Glossy II som papper
Högsta kvalitet på utskrift
Förhandsgranska före utskrift
Pappersstorlek till 10x15, 4x6"var redan förvalt
Angav landskapsorienterad
Utskrift utan ram
En varningsruta från skrivarens drivrutin kommer upp här där man varnas för att utskriften kan bli kladdig när man använder utskrift utan ram, trycker ok i den (denna ruta är jag van vid, alltså inget konstigt)

-Tryckte på "Skriv ut"

Sedan händer följande ...

Photoshop varnar för att utskrift kommer att ske till en icke postscript skrivare varför vissa inställningar såsom kalibreringar odyl.kommer att åsidosättas.

Rutan har bara en ok knapp, så jag trycker på den ...

Förhandsgranskningen kommer upp och konstigt nog visar den INTE en centrerad utskrift utan ram !

Det finns vita kanter på ena lång & kortsidan, hela utskriften är sidoförskjuten uppåt & till höger på pappret.

Gör då om alla inställningar igen, men resultatet blir detsamma. Skriver då ändå ut, men ocentreringen kvarstår.

Sparar då om bilden i CS3 till JPG med annat namn, stänger & öppnar bilden och gör om allt igen ...

Och NU funkar allt som det ska !?!

Öppnar JPG:n som kom från scannern igen, och ocentreringen finns där igen ???

Kan också tillägga att när jag provar bilderna i mitt CS4 mot skrivare Canon IP4200 så funkar det hela tiden !

Allt lutar åt att det är någon inställning i farsans CS3 som måste göras ... tror jag ?

Något som kan ge mig en hjälpande hand ...? Känner på mig att det här annars kan sluka all min fritid, för inför sånt här vägrar jag kapitulera :)

Mvh. Kristian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.