Annons

Ocean Models? Hur seriösa är de?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Jag frågar detta åt en bekant till mig. Hon blev kontakt av Ocean Models som först erbjöd henne att bli fotad och då även vara med i deras agentur för 3000 kr.

Efter en del motstånd från min bekant då hon tyckte att 3000 kr för att vara med i en agentur var verkligen inte hur det fungerade, så erbjöd han sig att använda mina bilder som jag tagit på henne.
Med min tillåtelse såklart, men hur seriösa ÄR de? Någon som vet?
För de vill ha högupplösta bilder som de kan "arbeta" med.

http://www.ocean-models.com/oldversion/

Fick precis ett mail också. Censurerar bort lite.

Hej Pavel!

XXX och jag har en aktiv konversation över mailen gällande hennes sida hos oss på Ocean Models.
Vi är mitt uppe i produktionen av vår nya hemsida och vi skall göra vårt bästa för att lansera den till den 1 december.

Vi önskar att få högupplösta bilder på XXX i olika stilar/miljöer/poseringar och antalet bör bli trettio bilder eller fler. Bilderna kommer att användas enbart till hemsidan och ifall vi vill använda dem på något annat vis som i eventuellt trycksaker för att marknadsföra henne och oss, kommer vi att kontakta dig då.

Vi är mycket måna om att det syns att det är du som är fotograf och vi kommer att lägga ut det med de bilder som du har tagit på XXX.

Vi är måna om att skapa en mycket professionell hemsida för vår agentur, vilket innebär att vi inte vill att fotografers namn eller www-adress eller liknande finns med på bilderna. Enbart bilder med andra ord. Vi kommer att se till att besökarna inte kan spara ned bilder på sin egen hårddisk, vilket är mest för din som andra fotografers skull.

Med vänlig hälsning,

Om jag vore modell skulle jag i alla fall dra mig för att synas i ett så där taffligt sammanhang, med bilder på modeller med röda ögon och slagskuggor.

Ingen expert på model agenturer, men hälften av bilderna ser ju att vara tagna med en webkamera ja hade jag varit du hade ja inte velat ha mina bilder där:(

Jag måste nog hålla med tidigare inlägg om att deras hemsida inte såg vidare förtroendeingivande ut. Dessutom tycker jag det verkar vara lite av bondfångeri att låta dig tillhandahålla bilder (gratis?) och att hon ska betala 3000 kr. För vad? Att de kanske förmedlar något jobb någongång? Vad är garantierna? Har de några uppgifter på hur många jobb de förmedlar varje år? Hur många av de modeller som de har i sin agentur får jobb? Hur aktiva är de i sin förmedling? Kan hon få namn och kontakta andra modeller som fått jobb via dem/företag som fått modeller via dem? Om inte så skulle jag backa...

Nej, jag skulle personligen inte lita på något sådant. En kompis fick för någon månad sedan ett erbjudande att vara modell för några bilder som fotografen ville skicka in till en amerikansk bildbank ("stock photo"). Hon skulle få lite pengar vid tillfället och en viss procent på bilder som köptes. Fotografen visade sin portfolio, bad henne även komma och besöka hans studio samt prata lite mer innan hon beslutade sig för om hon ville ställa upp eller inte. Han lät som en ärlig fotograf som ville dryga ut kassan mellan uppdrag med att plåta lite eget som kanske kunde sälja. Visst är det skillnad på bildbanker och modellagenturer men jag tycker ändå man ska akta sig lite innan man slänger iväg 3000 kr. Gör man det ska man åtminstone söka upp en välkänd agentur först och kolla hur de arbetar.

Edit: Det bör tilläggas att jag kanske är överdrivet misstänksam mot sajter som "är under omkonstruktion" och "ska bli bättre" men "du kan titta på vår gamla sajt till dess". Hur många seriösa företag har sådana sajter? Kanske bara är paranoid och lider av webbfobi, men de inger mig inget förtroende direkt.

maxzomborszki skrev:
Jag måste nog hålla med tidigare inlägg om att deras hemsida inte såg vidare förtroendeingivande ut. Dessutom tycker jag det verkar vara lite av bondfångeri att låta dig tillhandahålla bilder (gratis?) och att hon ska betala 3000 kr. För vad? Att de kanske förmedlar något jobb någongång? Vad är garantierna? Har de några uppgifter på hur många jobb de förmedlar varje år? Hur många av de modeller som de har i sin agentur får jobb? Hur aktiva är de i sin förmedling? Kan hon få namn och kontakta andra modeller som fått jobb via dem/företag som fått modeller via dem? Om inte så skulle jag backa...

Nej, jag skulle personligen inte lita på något sådant. En kompis fick för någon månad sedan ett erbjudande att vara modell för några bilder som fotografen ville skicka in till en amerikansk bildbank ("stock photo"). Hon skulle få lite pengar vid tillfället och en viss procent på bilder som köptes. Fotografen visade sin portfolio, bad henne även komma och besöka hans studio samt prata lite mer innan hon beslutade sig för om hon ville ställa upp eller inte. Han lät som en ärlig fotograf som ville dryga ut kassan mellan uppdrag med att plåta lite eget som kanske kunde sälja. Visst är det skillnad på bildbanker och modellagenturer men jag tycker ändå man ska akta sig lite innan man slänger iväg 3000 kr. Gör man det ska man åtminstone söka upp en välkänd agentur först och kolla hur de arbetar.

Edit: Det bör tilläggas att jag kanske är överdrivet misstänksam mot sajter som "är under omkonstruktion" och "ska bli bättre" men "du kan titta på vår gamla sajt till dess". Hur många seriösa företag har sådana sajter? Kanske bara är paranoid och lider av webbfobi, men de inger mig inget förtroende direkt.

Riktiga agenturer som tex mikas och stockholmsgruppen bryr sig inte om vem eller hur bilderna är tagna. Det räcker alltså med "hobby" bilder. Är dem itnresserade så hör dem av sig och det kostar givetvis ingenting.

Jag kan inte säga att Ocean Models är seriösa. Gjorde en plåtning åt dem i somras. Tyvärr får jag väl säga. Vill inte lämna ut alla detaljer men killen som har firman har väl ingen koll på modellmarknaden och är alldeles för oerfaren. Men han vill gott tror jag men det räcker väl kanske inte.
Jag skulle inte släppa några bilder dit. Och varför skulle ni? Då finns det bättre sätt att hjälpa modellen på. Dessutom så ska ni inte bli utnyttjade utan att få betalt enligt BLF:s prislista. Det är ju nästan samma typ av fall som den med skivbolaget som tog bilder till en singel. Men här har ni sagt varsågoda att använda mina högupplösta bilder. Förmodligen hamnar de som bilder på hemsidan också, typ den på förstasidan.

Många av de modeller som ligger på sidan har tackat nej att vara med i agenturen. Men bilderna ligger kvar. Det är inskickade amatörbilder. Utom i ett par av fallen.

Någon som vet vem som kommer ta bilderna för Ocean Models?

Bland nyheterna står det att Malgosia fått olika jobb men hon skulle fått de jobben ändå eftersom hon skulle till Plaza, vilket hon fått genom andra kontakter. Så det stämmer inte så bra att jobben skulle vara förmedlade genom Ocean.

Jag kan inte rekommendera någon att bli modell där. Då finns det bättre agenturer. Och jag betraktar nog Ocean som en förmedling precis som det brukar sägas om Webmodels.

Det finns mer saker att berätta men jag stannar här så länge!

M v h
Patric

:-(

Webben verkar vara föööör fullt av dessa oseriösa agenturwannabies och fotografwannabies.

På nätet är det ibland lite väl lätt att skryta om stora företaget...stora studion...fina kontoret....alla jobben...bla bla.'

Alltid lika tråkigt att höra!!

:-((

/Janne

Modellwannabies också.

Det senaste jag stött på är att en modell skickar mejl till mig om jag vill se hennes webbsida?

Ja, varför inte, modeller fotograferar man ju av och till...

Bra, SMS:a då detta nummer (till en kostnad av 50 kronor) så får du en kod för att kunna titta på sidan.

Själv har jag varken studio, utrustning eller flashiga jobb att skryta med.

:-(

Att jag inte nämnde modellwannabies beror på att det är sällan som de försöker klå folk på pengar, eller locka med guld o gröna skogar...men detta var ju en ¨ny¨ variant!

Alla sätt är bra utom dom dåliga ;-)

/JH

Re: :-(

Janne H skrev:
Att jag inte nämnde modellwannabies beror på att det är sällan som de försöker klå folk på pengar, eller locka med guld o gröna skogar...men detta var ju en ¨ny¨ variant!

Alla sätt är bra utom dom dåliga ;-)

/JH

Jag har råkat ut för en sån. En tjej som mailade mig, hade sunkiga webcambilder och erbjöd sig att bli fotad ifall jag betalade henne 2500 kr för 3 timmar + resersättning.

www.tille.se skrev:
Jag kan inte säga att Ocean Models är seriösa. Gjorde en plåtning åt dem i somras. Tyvärr får jag väl säga. Vill inte lämna ut alla detaljer men killen som har firman har väl ingen koll på modellmarknaden och är alldeles för oerfaren. Men han vill gott tror jag men det räcker väl kanske inte.
Jag skulle inte släppa några bilder dit. Och varför skulle ni? Då finns det bättre sätt att hjälpa modellen på. Dessutom så ska ni inte bli utnyttjade utan att få betalt enligt BLF:s prislista. Det är ju nästan samma typ av fall som den med skivbolaget som tog bilder till en singel. Men här har ni sagt varsågoda att använda mina högupplösta bilder. Förmodligen hamnar de som bilder på hemsidan också, typ den på förstasidan.

Många av de modeller som ligger på sidan har tackat nej att vara med i agenturen. Men bilderna ligger kvar. Det är inskickade amatörbilder. Utom i ett par av fallen.

Någon som vet vem som kommer ta bilderna för Ocean Models?

Bland nyheterna står det att Malgosia fått olika jobb men hon skulle fått de jobben ändå eftersom hon skulle till Plaza, vilket hon fått genom andra kontakter. Så det stämmer inte så bra att jobben skulle vara förmedlade genom Ocean.

Jag kan inte rekommendera någon att bli modell där. Då finns det bättre agenturer. Och jag betraktar nog Ocean som en förmedling precis som det brukar sägas om Webmodels.

Det finns mer saker att berätta men jag stannar här så länge!

M v h
Patric

är det inte dags att sluta länka till dem på din hemsida då?

/J

Nu vet jag inget om Ocean Models förutom det jag sett på deras hemsida...men varför har dom helt plötsligt blivit oseriösa? Dom ställer väl en fråga om dom får använda bilder från fotografen och vill inte fotografen det är det bara tacka nej.

För att en agentur inte är välkänd eller har skaffat fram så många jobb skall dom väl inte betraktas som oseriösa?

Just seriös är ett uttryck som används lite oförsiktigt.

Om en fotograf vill fotografera naket ses denne ibland som oseriös.
Om man inte har firma och kan generera jobb är man oseriös.
Om man inte har en dyr kamera med imponerande blixtar är man oseriös.

Ni får kalla det vad ni vill. Men ordet seriös är ju ett ganska subjektivt begrepp
Men jag tror det är mycket snack och lite verkstad. Än så länge iallafall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar