Annons

Obskyra kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)

Looped

Aktiv medlem
Blev tipsad av en kompis att kolla in kamerorna på
http://www.boyofblue.com/cameras.html

Som jag fattat det så bygger snubben sina egna kameror av diverse saker. Han har t ex byggt en kamera av en 150 år gammal skalle av en 13-årig(?) flicka.. vet inte vad man ska tycka..

Edit: oj, såg att jag postat tråden i "...objektiv.." någon moderator kanske kan flytta den till lämplig plats?
 
Senast ändrad:
Sjukt...
En annan kamera innehöll ett system som pumpade HIV-positivt blod genom ett rörsystem, och genom en glasbehållare som bildade ett rött filter framför linsen.
En annan innehöll en behållare med formaldehyd och ett människohjärta.

Motbjudande minst sagt.
 
Snubben har ju helt klart missuppfattat vad fotografi handlar om. Bilden står inte längre i fokus. Vägen till bilden har blivit betydligt viktigare än själva bilden.

Lika motbjudande som alla kameradiskussioner här på FS, imho. (Ja, jag deltar själv i dem med jämna mellanrum. Jag har heller aldrig påstått något annat. Addresserat till er som givevis kommer påpeka det.)
 
Jag känner att jag måste tillägga lite till mitt tidigare svar:

Inte nog med att han låter kameran ta över fotografit, han låter dessutom tekniken förlåta hur dåliga bilderna är. Jag imponeras verkligen inte av någon av hans bilder. Jag kan ta lika dåliga bilder med en sko-kartong. Att han är innovativ råder dock ingen tvekan om. Han har förflyttat effektsökeriet från bildens tecken till teknikens. Hans tro är att man genom att använda en provocerande kamera kan ta provocerande bilder. För mig fungerar det inte. Kamerorna är osmakliga, bilderna är bara ointressanta och rent av dåliga.
 
För att gå mot strömmen då. Jag tycker en del av kamerorna är vackra att se på. Likaså en del av bilderna. Visst kan väl materialet de är gjorda i vara öppet för diskussion. Men det är inte första eller sista gången människor använder kroppsdelar av djur och människor i konst.

Personligen tycker jag sällan om när folk kastar blod på en vägg och kallar det konst. Eller att man försvarar alla tilltag med "konsten måste få vara fri" etc.

Och personligen skiter jag blankt i materialet i kamerorna. De kunde får vara i plast, men jag tyckte om att titta på en del av dem. Och det är det som räknas för mig.
 
Zewrak skrev:
För att gå mot strömmen då. Jag tycker en del av kamerorna är vackra att se på. Likaså en del av bilderna. Visst kan väl materialet de är gjorda i vara öppet för diskussion. Men det är inte första eller sista gången människor använder kroppsdelar av djur och människor i konst.

Personligen tycker jag sällan om när folk kastar blod på en vägg och kallar det konst. Eller att man försvarar alla tilltag med "konsten måste få vara fri" etc.

Och personligen skiter jag blankt i materialet i kamerorna. De kunde får vara i plast, men jag tyckte om att titta på en del av dem. Och det är det som räknas för mig.

Jag håller med dig till viss del. Kamerorna I Sig är konstverk, därom tycker jag inte att det råder någon tvekan. De är skickligt tillverkade av en person som helt klart dels har ett tekniskt kunnande och ett estetiskt seende.

Men vad det gäller bilderna som han har tagit med kamerorna så hänvisar jag till mitt föregående inlägg. Jag känner det som att bilderna hemsökes av ett enormt effektsökeri, inte baserat på bildernas beskaffenhet i sig, utan just på kamerans beskaffenhet. Säg att jag tar två lika dåliga bilder. Den ena med en skokartong, och den andra med ett ombyggt kranium. Det råder ingen tvekan om vilken av de bilderna som skulle få mest uppmärksamhet. Och det är just det som Wayne Martin Belger exploaterar
 
Javisst är det så. Han hade säkert inte fått samma uppmärksamhet. Och jag hade troligen inte sett bilderna i överhuvudtaget om de inte hade blivit länkade här. De hade troligen inte blivit länkade här heller om inte det hade varit för kamerorna. Men resultatet är ju att jag sett hans bilder nu, och inte de gjorda med en skokartong (har sett många sådana med, som jag gillat). Så som PR för bilderna fungerar definitivt kamerorna.

Men jag tror inte att bilderna är det som själva fokus ligger på för Belger heller, utan snarare kamerorna. Likväl finner jag en del av bilderna fina och det hade jag gjort om de var gjorda av en ölburk med.

Grotesk konst är alltid grotesk, men det groteska i sig kan vara vackert. I det här fallet får det "Approved" stämpel av mig.
 
Jag tyckte bilderna var bra. Hålkameror med 4x5-tumsfilm brukar ge snygga bilder. Sen vad kameran byggts av spelar mindre roll.

Hade någon laddat upp bilderna här hade jag bara haft positiva saker att säga. Jag läste inte vad Roadside Altar-bilderna hade för tema, men de var riktigt fina.
 
Man ska nog sätta sig in mera i hans fotografi. Det är en slags utforskning av teman som har anknytning till hans eget liv. Och kamerornas konstruktiom kommer från hans katolska uppfostran där vackra och heliga redskap användes i de religiösa ritualerna. Han har ingen som helst fotografisk eller konstnärlig utbildning och kamerabyggandet är som en naturlig del för honom att skapa en realtion till det han studerar. Processen blir till något som även ger honom kunskap, självkännedom och en växande andlighet.

Belgers bildprojekt är extremt personliga och kamerorna är skapade som landmärken i hans egen historia. Den mest personliga, the Heart Camera, appelerar till hans egen tvillingbror vars hjärta slutade slå i fosterstadiet. Bilderna är av mödrar som just ska föda och även under själva födelsen och strax därefter.

Roadside Altar series (som togs upp i ett inlägg) fotograferas med kameror byggda av barnkranium. En samlare av fotografi sponsrar projektet och MADD (Mothers Against Drunk Driving) medverkar också. Det är en förening av mödrar till barn ihjälkörda av alkoholpåverkade förare. Det blir både en bok och en resande utställning med 200 av bilderna och GPS-lokaliseringen av varje altare utgör bildtitlar.

Jag har fått tillåtelse att göra en intervju med Wayne Martin Belger och skriva lite om hans fotografi och även publicera några av hans bilder i min blogg här på fotosidan. Den kommer lite längre fram så håll utkik om du är intresserad.
 
Senast ändrad:
Walle skrev:
Snubben har ju helt klart missuppfattat vad fotografi handlar om. Bilden står inte längre i fokus. Vägen till bilden har blivit betydligt viktigare än själva bilden.

Lika motbjudande som alla kameradiskussioner här på FS, imho. (Ja, jag deltar själv i dem med jämna mellanrum. Jag har heller aldrig påstått något annat. Addresserat till er som givevis kommer påpeka det.)

Men behöver det nödvändigtvis vara så med fotografi att bilden står i fokus? Jag tycker inte det. Med bilden i fokus så är fotografi nedvärderat till ett rent hantverk snarare än en uttrycksform.

Jag tror inte heller (som Nils lite är inne på samma spår) att man ska se Wayne i första hand som fotograf. Bilderna är en del i de installationer han gör. Installationerna involverar såväl bilderna som kamerorna, men det är varken kamerorna eller bilderna som är det viktiga, utan - som i all konst - uttrycket. Såväl bilder som kameror är verktyg som kompletterar varandra och lyfter fram Waynes budskap.

Effektsökeri är ett sätt att se på det. Ett annat är att Wayne på ett magnifikt sätt utnyttjar många samspelande faktorer för att förmedla de känslor som han vill förmedla för att nå ut med sina budskap.
 
Walle skrev:
...Inte nog med att han låter kameran ta över fotografit, han låter dessutom tekniken förlåta hur dåliga bilderna är. Jag imponeras verkligen inte av någon av hans bilder. Jag kan ta lika dåliga bilder med en sko-kartong...

Har full förståelse för att du kan tycka bilderna är dåliga. Men att du skulle kunna göra likadana bilder är väl mera tveksamt? Han använder ofta polaroidnegativ som film och låter dom åldras i flera månader i en box, utan att rengöra eller fixera dom. Han kollar varje månad hur de ser ut och förändras/åldras, och får på det sättet fram effekter som inte fanns i negativen från början. T.ex fick han fram konturerna av ett barns ansikte i himlen i en av bilderna genom att vänta och se hur åldrandet i polaroidfilmen utvecklades.
De svartvita negativen kopieras direkt med gamla metoder i mörkrummet, kombinerat med hans egna (som han själv uttrycker det) ganska bisarra metoder. De flesta av hans färgbilder är också gjorda i mörkrum, men först efter att negativen scannats och kontrastjusterats i datorn och sedan ljustransfererats på tratitionellt mörkrumsmanér. Idag finns ju digitala förstoringsapparater som kan användas till att kopiera digital filer på traditionellt fotopapper och framkalla på vanligt sätt. Men Belger säger själv att han aldrig gör något mera i datorn än just enkla grundjusteringar, det skulle inte vara trovärdigt mot ämnet. Det skulle kullkasta projektens syfte.
 
Senast ändrad:
mannbro skrev:
Men behöver det nödvändigtvis vara så med fotografi att bilden står i fokus? Jag tycker inte det. Med bilden i fokus så är fotografi nedvärderat till ett rent hantverk snarare än en uttrycksform.

Vadå nedvärderat??? Ingenting slår ett riktigt hantverk och inte alla människor kan lära sig det,,, det krävs talang och mycket övning för att bemästra ett hantverk!!!!
 
vaktis100 skrev:
Vadå nedvärderat??? Ingenting slår ett riktigt hantverk och inte alla människor kan lära sig det,,, det krävs talang och mycket övning för att bemästra ett hantverk!!!!

Det är väl ingen konst att göra hantverk!

Nej, det är inte så jag menar. Jag rackar inte ner på hantverk på något sätt, men konst är (eller snarare kan vara) hantverk + en eller flera ytterligare dimension(er).

När jag säger konst nedvärderat till hantverk menar jag inte att hantverk är något negativt, utan att (bra) konst är något som höjer sig över det rena hantverket, d.v.s. det finns ett värde i det icke-materiella som omger hantverket som överstiger värdet av den hantverksmässiga produkten.

PS. Fasen, nu är jag nyss hemkommen efter en invändigt blöt vodka-picnic på Dneprs strand, och det är svårt nog att föra denna diskussion i nyktert tillstånd, så jag reserverar mig för att ovanstående troligtvis är helt obegripligt ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.