Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

OBS! Absolut måste att se på SVT2 1/8

Produkter
(logga in för att koppla)

jfahlstrom

Avslutat medlemskap
Repris
1/8
14:20
David Hockney och konstnärernas hemligheter.

Det visar sig att konstnär sedan 1420-talet använt, först konkava speglar, sen 100 år senare glaslinser och speglar till att måla portätt och annat med "fotografisk känsla" i bilderna.
Alla berömda målningar med känsla ab ull och siden i bilden är foton. Visserligen handmålande men prinicpen är den samma.

Vilket innebär att det Daguerre och Tabot gjorde 1839 var att ersätta den handskissade och målade duken med en kemisk process, dvs det vi idag känner som klassisk fotografering.

Ni bara måste se denna repris om ni missade programmet 2230 den 26/7

Tekniken heter kamera obscura och man kan bygga sin egen mini kamera obscura av en Pringels burk. Men hitorien bakom användandet av kamera obscura är intresant och givetvis skall jag boka TV tid.

Jag kan bara instämma...

Och när ni sett filmen försök och få tag i boken:
David Hockney/ Secret Knowledge: Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters.
Jag läste den tidigare i våras, finns nog att låna eller beställa på ert bibliotek. Bor ni i Stockholm finns den på Stadsbiblioteket.

Jo precis, men att den var så otroligt utvecklad och använd i de flesta klassiska målade portätten verkar vara fullständigt okänt.

Hockney återskapar 15-1600 porträtt på duk med hjälp av speglas och linser, säker 100 mm-ers och de optiska fel som uppstår.

Bästa program jag sätt detta sekel. Så mycket pusselbitar som faller på plats.

Måste revidera allt som har med måleri att göra, och att fotografi inte är så nytt som man tror.

Senast ändrad:
Håller med. Intressanta idéer presenterade på ett engagerande sätt. Ett måste-program för alla bildintresserade.

Se reprisen.

Jag håller med - tycker helt klart också att det var ett av de intressantaste programmen som sänts den senaste tiden. Välgjort och nyfiket berättat. Missade dock en del av inledningen och passar därför på att se reprisen den 1/8.

Tack för upplysningen!

Jag satt som klistrad vid det, och fick samtidigt inspiration till några foton jag måste pröva.

En annan sak som är viktigt kulturellt sett var väggen han hade. Först var tavlorna inte speciellt verklighetstrogna, för att övergå till målade "fotografier", och sen tillbaka till att grena ut sig till massor av olika genrer, men nästan inget fotografiskt. Och att detta då samfäller med att fotografin tog sin början, nu börjar man se varför.

Om man sedan lägger samman detta med reaktionenerna som stieglitz fick, för dom som såg den dokumentären också, så faller ju pusselbitarna på plats. Det verkar ju dock som om "konstnärer" inte kan göra något som andra också gör, utan kräver att dom ska få ha sin egen bit. Lite snålt kan tyckas ibland. Men det är bara mina funderingar.

Var det förresten någon som bandade dokumentären om Stieglitz eller vet om den kan tänkas finnas på nåt biblotek.

...och jag fick tag i boken.
Jisses, det är mycket som faller på plats.

Framför allt anledningen till att överhuvudtaget
uppfinna en anordning som graverar på papper
direkt med hjälp av ljuset, istället för med
hjälp av handen.

Sannolikt efterfrågan på bilder, och det skulle
produceras snabbt och mycket.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto