Annons

Objektivtips till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

dannewestis

Avslutat medlemskap
Hejsan,

Jag har tänkt att byta ut min Canon 1000D till 60D, även om jag har läst att många inte verkar helnöjda med den. Men 7D är för dyrt för mig.

Hur som helst behöver jag två bra zoomobjektiv till denna, ett vidvinkel och ett tele. Jag har blivit rekommenderad att välja objektiv med f/2,8 över hela linjen. Hur viktigt är detta jämfört med 4-5,6 som ju är betydligt vanligare innan man kommer upp i de tunga prisklasserna?

Pga dollarn funderar jag på att beställa från USA, i alla fall objektiv då jag oxå läst diskussioner om garantin för huset om man beställer det utanför EU. Canon, Sigma, Tamron, Tokina, något av dom man bör välja före något annat märke?

Har bl.a. kollat på Tamron Zoom Super Wide Angle SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF] som prisvärd vidvinkelzoom och ev. Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO Macro HSM AF som telezoom. Är dom bra och prisvärda alternativ?

Jag kommer även att filma med kameran (har tidigare oftast haft med både stillbildskamera och videokamera på resor, vilket jag nu vill undvika). Så en Zoom H4N kommer nog med på inköpslistan oxå, liksom ett rejält minneskort. Och troligen någon form av gorillapod och/eller monopod.

Tacksam för tips och råd.
/Daniel

Edit: Ska kanske nämna oxå att kameran kommer att hänga med mycket på resor, bl.a. till Kenya. Inget studiofotograferande, utan fr.a. alltså naturbilder och personbilder i naturliga miljöer.
 
Pga dollarn funderar jag på att beställa från USA...
Har bl.a. kollat på Tamron Zoom Super Wide Angle SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Aspherical [IF] som prisvärd vidvinkelzoom och ev. Sigma 70-200mm f/2.8 II EX DG APO Macro HSM AF som telezoom. Är dom bra och prisvärda alternativ?
1. Är du säker på att det blir så mycket billigare att beställa från USA? Kom ihåg att du måste räkna in frakt, tull (omkring 7 procent) på hela beloppet och sen moms (25 procent) på totalsumman.

2. Om jag var du skulle jag fundera på Canon 70-200/4 IS som alternativ. Lite behändigare, väldigt bra och inte speciellt dyr. Antiskak är väldigt trevligt att ha på ett objektiv av den här typen.
 
Tack för svaret!

1. Är du säker på att det blir så mycket billigare att beställa från USA? Kom ihåg att du måste räkna in frakt, tull (omkring 7 procent) på hela beloppet och sen moms (25 procent) på totalsumman.

På B&H kan man få totalpriset med frakt, tull & moms pålagt, när man har valt land. De lovar att inga extra kostnader tillkommer. Huset till Canon EOS 60D går då på ca. 10 000 kr. Beställer man mer så blir ju frakten relativt sett något billigare.

Vad gäller objektiv verkar det vara olika för olika märken. Och när jag nu jämför närmare så verkar inget av de objektiv jag skrev om nämnvärt billigare från USA. Frågan är om det är värt att kolla England, då även pundet är lågt nu?

Den första frågan är ju iofs vilka objektiv jag ska kolla närmare på.


2. Om jag var du skulle jag fundera på Canon 70-200/4 IS som alternativ. Lite behändigare, väldigt bra och inte speciellt dyr. Antiskak är väldigt trevligt att ha på ett objektiv av den här typen

Ok, och ljuskänsligheten är inget man kommer ångra sig för?
 
På B&H kan man få totalpriset med frakt, tull & moms pålagt, när man har valt land. De lovar att inga extra kostnader tillkommer. Huset till Canon EOS 60D går då på ca. 10 000 kr. Beställer man mer så blir ju frakten relativt sett något billigare.
Man ska inte lita på B&Hs uträkning. I verkligheten kommer kameran att kosta drygt 10500 kr innan du har den hemma (med dagens kurs). Hos en svensk butik som Japanphoto kostar den 1000 kr mer. Då får du både garanti och bra service.

Ok, och ljuskänsligheten är inget man kommer ångra sig för?
Varför tror du att du behöver så extremt stor bländare?
 
Varför tror du att du behöver så extremt stor bländare?

Jag är inget expert på linsoptik, så jag är tacksam för tips. Större bländare är förstås en fördel i mörkare lokaler, men frågan är hur avgörande 2,8 eller 4,0 är. Har oxå hört att ljusstarkare optik ofta är skarpare.

Då jag kört med en Canon EF-S 55-250 f/4-5,6 IS till min 1000D, så lär ju alla alternativ i den prisklass vi snackar om nu göra en betydande skillnad.

IS är viktigare än större bländare?

Vad är ett bra objektiv med normalzoom i motsvarande klass som Canon 70-200/4 IS?
 
Canon EF-S 17-55mm f/2,8 IS USM. Både f/2,8 och stabilisering.

Att ha bländare f/2,8 är förstås bra, utom när man ska betala och bära på fanskapet. Tittar man på Canon så väger ett EF 70-200mm f/2,8L IS USM II ungefär dubbelt så mycket som EF 70-200mm f/4L IS USM. Kompenseras i viss mån av att plånboken också lättar dubbelt så mycket. Själv tycker jag att den största fördelen med f/2,8 kommer i de lägen när man tar många bilder på rörliga föremål under ett konstant ljusförhållande, som då innebär att med f/2,8 får jag den slutartid jag vill ha, med f/4 inte. Personligen har jag bara hittat detta vid actionfotografi inomhus, och där fotograferar jag sällan. Ute är det en kort stund, när solen är på väg ner, som f/2,8 hjälper. Sen räcker inte det heller. Jag kompletterade min 70-200 f/4 med en EF 85 mm f/1,8 USM. Den ryms både vikt- och budgetmässigt tillsammans med 70-200 f/4 inom vad en 70-200 med f/2,8 väger och kostar, och är mer än ett steg ljusstarkare än f/2,8.

De allra ljusstarkaste objektiven är inte så ofta skarpare än sina mindre ljusstarka kompisar, så länge man använder full öppning. Man kan förstås blända ner sin f/2,8 till f/4, men då förvandlas f/2,8 från en realitet till något som man bara bär omkring fall i fall.
 
Hmm, det börjar bli mycket pengar med runt 20 000 kr för två objektiv + kamerahuset och vissa tillbehör till det... hade nog tänkt mig en budget på under 25 000 totalt.

Det är sällan jag fotar idrott eller liknande, utan det är oftast enstaka bilder i "dokumentärt stuk", där alltså ljusförhållandena ändras från bild till bild. Låter som att det i så fall kan vara bättre, som du skriver, att senare komplettera med ett fast objektiv som är mer ljusstarkt och köra på Canon 70-200/4,0 till att börja med.

Räcker det i så fall med 4,0 även för en normalzoom? För att slippa byta alltför ofta när man inte har så mycket tid vore ett relativt stort zoomomfång att föredra i mitt fall, utan att för den skull förlora i skärpa och ljusstyrka. Typ den här? Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM
 
Jag köpte nyligen en 7D och valde att köpa utan objektiv och kompletterade med Tamron 17-50mm (utan stabilisering eftersom det är skarpare) samt ett Canon 70-300IS. Väldigt mångsidigig kombination och dessutom billig. Jag kan inte nog betona hur bra bländare 2.8 är inomhus både för skärpedjupet och ljustyrkan. Mitt 70-300 kommer kompletteras med 100-400 L IS längre fram men för de 3000kr jag köpte det för beg. kan jag inte vara mer nöjd.
 
Jag köpte nyligen en 7D och valde att köpa utan objektiv och kompletterade med Tamron 17-50mm (utan stabilisering eftersom det är skarpare) samt ett Canon 70-300IS. Väldigt mångsidigig kombination och dessutom billig. Jag kan inte nog betona hur bra bländare 2.8 är inomhus både för skärpedjupet och ljustyrkan. Mitt 70-300 kommer kompletteras med 100-400 L IS längre fram men för de 3000kr jag köpte det för beg. kan jag inte vara mer nöjd.

Ok. Canon 70-300 är f/4-5,6? Halva priset mot 70-200/2,8.

Hmm, svårt det här...
 
Ok. Canon 70-300 är f/4-5,6? Halva priset mot 70-200/2,8.

Hmm, svårt det här...

70-200 är ju betydligt skarpare. MEN ska du ha versionen med IS måste du betala minst dubbelt så mycket, så om du köper ett ex av 70-200 utan IS beg så får du väga om det är värt med minskat omfång och förlusten av IS mot skärpan.
 
Notera att det finns Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM samt EF 70-300mm f/4,5-5,6DO IS USM och snart EF 70-300mm f/4-5,6L IS USM. Varken pris eller egenskaper är lika.
 
Notera att det finns Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM samt EF 70-300mm f/4,5-5,6DO IS USM och snart EF 70-300mm f/4-5,6L IS USM. Varken pris eller egenskaper är lika.
Vad är det för skillnad på första och tredje objektivet? De heter ju exakt lika.

Olle

Edit: Oj, jag missade visst en bokstav L där. Ursäkta mig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.