Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivtips resa

Produkter
(logga in för att koppla)

saarela

Medlem
Hej!

Jag och sambon åker i augusti till USA för att köra en roadtrip i Kalifornien.

Jag fotar till vardags enbart med Sigma 30 2.8 på min A6000, men nu när resan närmar sig känner jag att ett objektiv lite mer brännvidd kanske skulle vara något.

Har ni något tips på något bra objektiv? Helst inget som kostar skjortan och halva slipsen.

Tack på förhand / Robert

Sälj skjortan och hela slipsen och köp ett Sony 10-18mm zoom. Riktigt bra objektiv för landskap och vyer som man kan förvänta sig av en sådan resa du beskriver.

Jag gjorde en liknande roadtrip för ett par år sedan. Fantastisk resa var det. För mig var resan i första hand inte för att fotografera, så jag hade endast med mig en Sony RX100 (gen 1). Den har motsvarande en normal-zoom och det var sällan jag saknade min systemkamera (gäller också när jag i efterhand kollat på bilderna). Eftersom kameran inte är så stor så följde den med överallt.

Det var inte mer än en handfull gånger som jag saknade teleobjektiv, det jag personligen saknade mer var i så fall det korta skärpedjup som ett 35/1.8 eller 50/1.8 ger.

Glöm inte att de finaste bilderna blir i solnedgången så försök att fota så mycket som möjligt då, vilket inte alltid är så lätt när man är på resande fot. Det är det jag ångrar jag mest med resan att jag inte fotograferade mer på morgon och kväll.

Sigma 60/2.8 ska vara väldigt bra, särskilt med tanke på hur billigt det är. Vill du ha längre brännvidd till ett lågt pris skulle jag faktiskt rekommendera ett äldre objektiv med adapter. T.ex. är mitt Zuiko 100/2.8 väldigt skarpt om man bländar ner ett par steg, och det går att få ganska billigt på eBay. Helt manuellt förstås, men det fungerar ju bra när man använder förstoring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar