Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivmonster 135mm f0,95

Produkter
(logga in för att koppla)
Cool glugg!

Eftersom den är gjord för flygfoto gissar jag att den kanske inte presterar optimalt på lite närmre håll, och från ett flygplan blir ju avståndet såpass långt att skärpedjupet kanske inte längre är fullt så kort :)

Jo, den är förstås optimerad för att vara ställd på oändlig fokus. Säljaren skriver att användbara slutartider när den är ställd på oändligt är 1/30 och 1/50. Så de måste ha använt högupplösande låg-ISO film vid flygfoto på dagtid.

Frontlinsen är imponerande stor, nästan 14cm, två cm större än en cdskiva.

Om jag inte missminner mig så användes (åtminstone då jag läste geografi) ofta IR vid s.k. "remote sensing". IR-filmen var helt överlägsen svartvitt när det gällde analys av markytans olika biotoper och impediment. Genom att man vet hur olika biotoper ser ut på IR-bilderna så kan man bara genom att studera dessa avgöra vad som är exv. kalhyggen, nyplanteringar och typ av skog, ljunghedar etc. - utan att behöva besöka platserna fysiskt.

Man kan använda det för att se hur exv. skogs- och åkerbruk utvecklas och sköts.

Helt riktigt, Sten-Åke. Svartvit film med extra rödkänslighet upp till IR har använts åtminstone sedan andra världskriget för flygfoto. Jag visste dock inte att det underlättar analysen av olika biptoper. Intressant. En annan stor fördel är att extra rödkänslig film "ser igenom" blådis i luften och gör detaljer på marken tydligare.

Rollei 80s är en flygfilm från Agfa-Gevaert som skurits till vanliga rullfilmformat och marknadsförs som en superpankromatisk (extra rödkänslig) finkornig film med hög skärpa.

http://www.macodirect.de/rollei-retro-p-1387.html

Så är det fortfarande. Digitala storformatskameror för flygfoto (som Microsofts Ultracam Eagle som nämndes i en annan tråd den här veckan) har inte RGB-sensor som vanliga digitalkameror, utan RGBNIR (röd, grön, blå och närinfraröd).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar