Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivköp normalzoom - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

scooterbabe

Medlem
Hej!

Jag står precis i begrepp att uppdatera min kamerautrustning, och jag fotograferar allting, även om mörka miljöer som scenframträdanden utgör en stor del och jag därför behöver ljusstark optik.

Hur som helst - jag kommer inhandla en 30D med batterigrepp, och jag kommer behöva en ny normalzoom som helst skulle matcha en 28-105 vid fotografering u†an brännviddsförlängning. Fast 2.8 är ett krav.

De enda jag hittat som har ett pris som jag har råd att betala är:

Sigma Objektiv Zoom Af 24-70/2,8EX DG

och

Tamron Objektiv Af SP28-75/2,8 DI IF XR

Priset är ungefär detsamma, så det är inte avgörande. Däremot har, som jag ser det, Sigmat lite trevligare zoomomfång, med sitt lite extra vidvinkel, och dessutom en fast frontlins. Tamron verkar ha vunnit något slags årets optik, men jag vet inget mer om hur de står sig i förhållande till varandra...

Det är lite där forumets expertis kommer in - vad har ni för input i frågan?

Vh

/.scooter

Varför inte Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8? Den extra vidvinkeln skulle jag lätt prioritera hos en normalzoom.

Jag skulle nog också ha kollat lite närmare på dessa optik eller något med mera vidvinkel för börja med 24 eller 28mm missar man mycket med en bildsensor med 1,5 förstoring man man ska nog minst ha 18mm själv skulle jag nog kolat lite närmare på tamron 17-50 som värkar trevligt!

Jag skulle nog välja Sigmas 18-50/2,8 som har fått bra betyg på flertalet tester.

Tamrons nya 17-50/2,8 når inte ända fram till en ny succé (FOTO)

iof så har jag ett sigma 24-70/2.8 som är väldigt bra på en 300D. Men med facit i hand så vet jag att jag nästan alltid använder vidvinkelläget på den gluggen. Vidvinkel är ofta roligare än ca: 100mm..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar