Annons

Objektivköp - Bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

th0me

Aktiv medlem
Jag hade sedan ett tag tillbaks försökt att hitta ett normalobjektiv till min Olympus OM-1n på privatannons (ej Ebay eller annan budgivning) .. utan resultat. Jag letade efter en sådan på elmia i fredags på fotomässan på Elmia. Hittade en Zuiko 50mm f1,4 för 880 kr, prutade ner den till 800 kr och slog till på det. Objekivet ser bra ut och verkar fungera som det ska.
Nu undrar ju jag naturligtvis, gjorde jag ett bra eller dåligt köp?

Länk till beskrivning av objektivet (nederst på sidan):
http://www.mir.com.my/rb/photograph...lympusom1n2/shared/zuiko/htmls/50mm1.htm#f1.4
 
th0me skrev:
Nu undrar ju jag naturligtvis, gjorde jag ett bra eller dåligt köp?
Jag har dålig koll på begagnatmarknaden för OM-objektiv, så jag kan inte säga så mycket om priset var högt eller lågt, men jag gissar att det var ett ganska normalt pris.

Själva objektivet är mycket trevligt att använda. Jag har ett sådant som jag köpte på 70-talet. Alla bilder jag har tagit med det har blivit bra. :)

PD
 
Tack

Tack för svaret. Kul att det är ett bra objektiv. Har bara tagit kring 10 bilder med det hitills men börjar redan gilla det! :)
 
De ljusstarka Zuikoobjektiven hörde till de absolut skarpaste på sin tid.

I Sverige sålde Olympus så vitt jag vet extremt dåligt på proffsmarknaden, trots att de (eller kanske just för) hade TTL-mätning, spotmätning (med OM4), behändig storlek även med snabba motorer etc.

800:- för en 1,4 är förmodligen ett ganska bra pris, med tanke på att de förmodligen inte är lätta att få tag på i bra skick.

/Anders
 
Tack så mycket

Jo, det verkar som att det är svårt att hitta tillbehör till OM-1:an här i Sverige på privatannons. Men om man däremot kollar Utländska sidor som t.ex. Ebay så kan man ju hitta precis vad man vill... Det är bra, men jag är inte så insatt i budgivnings- och utlandshandel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.