Annons

Objektivfunderingar Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter en väldig massa efterforskningar har jag kommit fram till (hoppas jag) att jag ska köpa en Pentax K10D som min första digitala systemkamera. Vad jag funderar lite på är vilket objektiv jag ska börja med.

Kitobjektivet 18-55 mm får förhållandevis bra recensioner, för att vara ett kitobjektiv, och kostar med kamera strax över 7000 kr. För 9500 kan man få kameran med Pentax 16-45 mm, som löst kostar ungefär 4000 kr.

Jag funderar på att köpa kameran och äga den ett tag, och sedan eventuellt införskaffa ett Sigma 17-70, för ca 3000 kr. Vad tror ni om den taktiken? Då kan jag köpa utrustningen stegvis och får förhoppningsvis en pris/prestandamässigt likvärdig utrustning som om jag köpt 16-45 mm med kameran. Jag känner att 9500 på ett bräde för en kamerautrustning är lite i svettigaste laget för mig.
 
Grattis till valet - inte för att jag skulle valt just den kameran ( pga. alla objektiv som inte passar ), men det är en kompetent kamera som Du kommer att kunna ha mycket kul med.

Om Du läser andra trådar om samma sak - första systemkameran - så återkommer samma råd:

• köp kamera och kitobjektiv,
• plåta-plåta-plåta,
• lös bronsmedlesmskap på fs.se,
• läs alla artiklar Du orkar,
• gå med i lokala fotoklubben, och
• titta på, och prata, bild med likasinnade.

Så småningom kommer Du att hamna i situationen; "attans att jag inte har xxx-objektivet!". Då är Du klar över vad Du behöver skaffa härnäst för att kunna utvecklas vidare. Alla, mer eller mindre slumpartade, impuls- och "vill-ha"-inköp innan dess, syftar bara till att göda fotohandlar'n och inte till att göra Dig till en bättre fotograf.

Ha is i magen och fotografera med kitet tills Du "slår taket". Happy shooting.
 
Lyssna på Lennart - börja med basutrustningen och utveckla din objektivpark vartefter behovet uppstår.

/Jimmy
(ps. Alla mina objektiv passar på K10D ;)
 
Tack för tipsen! Det är väl den vägen jag tänker gå: Köpa kamera + kitobjektiv och börja plåta. Jag hoppas bara inte jag ska behöva ångra att jag inte 16-45 mm direkt till det lägre priset.
 
Jag gjorde just så när jag köpte min första Pentax - köpte DA16-45mm direkt pga ett bättre pris. Det är en riktigt fin och framför allt prisvärd glugg, men vad hjälpte det när jag föredrog att fota med mina fasta objektiv?

Jag tycker du kan avvakta - det du kanske tjänar på att köpa det direkt förlorar du rätt snart om du ångrar dig.

Dessutom kommer flera av tredjepartstillverkarna med motsvarande zoomar i Pentaxfattning inom kort, så du kanske hellre lägger pengarna på ett sådant om suget består.
 
Tamrons 17-50/2,8 är ju på gång till Pentax nu, och den gluggen har fått riktigt bra kritik överlag.
Som de andra här säger, lek, vänta och se vad du vill ha. Själv har jag kärleksaffär med både mitt 16-45/4 och mitt fasta 50/1,4.
 
Prov att få tag på gamla manuella Chinon eller pentax fasta gluggar, jag älskar att jobba med mitt pentax 28 2.8 och min chinon 50 1.9 dom e superbilliga och fantastiskt skarpa.
 
Jag kör Sigma 17-70 DG Macro mycket beroende på att Tamron inte kunde leverera sin konkurrentglugg.

Pentaxgluggen 16-45 är lite för snäv i sitt omfång enligt mitt tycke . Sigman är en bra kompromiss och presterar bra. Sedan kan man ju alltid testa gamla gluggar med k-bajonett som om man har tur kan hitta för rena fyndpriserna. Vissa fungerar dock inte så bra på K10:an men med lite tur kan man göra fynd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.