Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfrågor!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

corre77

Medlem
Hej!!
Jag har nyss köpt två objektiv till min Nikon: ett 55-200mm och ett porträtt objektiv ? :) 55mm. Det enda jag vet är att 55-200 objektivet går att fota med på långt håll och då få en bra skärpa. Men skulle vilja ha förklarat för mig fördelarna med båda objektiven och exempel på i vilka situationer jag kan använda dem (förklaring på "svenska" önskas) Lägg gärna upp bilder tagna med objektiven!!

Hälsningar Cornelia

Hej!!
Jag har nyss köpt två objektiv till min Nikon: ett 55-200mm och ett porträtt objektiv ? :) 55mm. Det enda jag vet är att 55-200 objektivet går att fota med på långt håll och då få en bra skärpa. Men skulle vilja ha förklarat för mig fördelarna med båda objektiven och exempel på i vilka situationer jag kan använda dem (förklaring på "svenska" önskas) Lägg gärna upp bilder tagna med objektiven!!

Hälsningar Cornelia

55-200 smidigt o lätt objektiv med bra omfang. Passar till Sport, djurfoto situationer där man kanske vill ha lite mindre Skärpedjup.

55:an du har funkar nog bra till porträtt da man kanske vill ha kortare skärpedjup.

/ Magnus

Ok, jag tar det på svenska då... ;)

55-200 objektivet har varierande maxbländare varmed den funkar mindre bra i sämre ljus (varierande maxbländare innebär att maxbländaren blir mindre då brännvidden ökas; objektivet i fråga har störst maxbländare omkring 55mm). Det sämre ljusinsläppet gör också att AF (autofokus) kan få problem vid mörka tillfällen.

Vet inte riktigt vilket objektiv du menade när du skrev 55mm porträttobjektiv, men jag antar att det är ett objektiv med fast brännvidd. Dessa brukar ju ofta vara ljusstarka, dvs de har stor maxbländare (f/1.8 eller f/1.4 eller större). Stor maxbländare kan vara lämpligt vid tillfällen då belysningen är sämre (AF har bättre arbetsförhållande och det större ljusinsläppet genom objektivet innebär också att slutartiderna kan göras ganska korta).

Är du säker på att det är 55mm? I så fall har du köpt ett makroobjektiv som ger dig möjlighet att ta närbilder, där en myra nästan fyller upp hela bilden. Objektivet har inte automatisk fokus på en liten Nikon (D40/60/3000/3100), men det kanske du visste.

Per.

PS. Är det en äldre modell har den inte AF alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar