Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

mcqueen

Medlem
Inhandlade en mellanformatskamera (Pentax) och med detta följde ett objektiv som enligt säljaren tillhörde Hasselblad. Jag blev lite osäker då ingen text på själva objektivet antydde något sådant (eller använder Hasselblad andra firmor som tillverkar objektiven åt dem?). Objektivet i fråga är ett f180mm s1:2.8 och är märkt ausJENA samt nummer 7082062. Någon detektiv som kan svara på om det tillhör en Hasselbladare eller ej och vad är en rimlig prisnivå?
 
Kan inget egentligen

Men finns det inte Zeiss optik det står Jena på? Nån slags variant eller så? AUS-märkningen antyder detta, österrike.
 
Är det ett sånt här? CZ Jena Sonnar 180/2.8 tillverkades mest för Pentacon six-bajonetten som användes på en del olika mellanformatskameror. Det skall vara ett ganska bra objektiv men priset är inte så högt.

Är din Pentax en 645 så finns det adapter att köpa.
 
Misstänker att det är ett äldre objektiv tillverkat av Jena i Östtyskland då det begav sig. Fattningen är då antingen till PentaconSix, Exakta, Kiev kanske mfl. Att säljaren sa att den passar en Hblad skulle du kunna vara att Kiev gjorde en "ripp-off" på Hasselblads äldre serie (1000 och 1600) och möjligen passar ditt objektiv till denna serie. Har iofs hört gott om detta objektiv, en sonnarkonstruktion vad det nu innebär... hrmmm... :)

Tvivlar på att det är Zeiss 180mm som tillverkas idag, vet inte ens om den görs med bländare 2,8. Om så vore fallet har du gjort ett fynd för det är klassad som ett av de bättre och kostar minst 20'. Men jag tror på det övre gissningen.

Publicera ett foto på objektivet.
 
Tack för svaren! Mitt objektiv har en fasning i stigande diametervfrån bajonettfattningens rot (den är konverterad för att passa Pentax 645). Dessutom är bländarringen (den räfflade) i aluminium. En aluminiumring avslutar även själva objektivhöljet vari linspaketet löper.
 
Säljaren verkar inte så kunnig. Han har läst "Zeiss" och kopplat det till Hasselblad eftersom klassiska Hasselblad har Zeissoptik. Det är dock som tidigare sagts Carl Zeiss Jena (Östtyskland). Hasselblad har Carl Zeiss (Oberkochen, Västtyskland). Zeiss blev två helt separata bolag efter kriget och de har enbart namnet gemensamt. Generellet anses de västtyska objektiven helt överlägsna (eftersom amerikanerna tog med de bästa optikexperterna till västsidan). Numera har de två bolagen gått samman (igen).
 
Här kommer bilder på objektivet i fråga. Någon som kan artbestämma det efter dessa?
 

Bilagor

  • dsc01334.kopia.jpg
    dsc01334.kopia.jpg
    25.6 KB · Visningar: 323
Konformen nära bajonetten stämmer ju bra överens med alla bilder på Jena-Sonnarer jag sett. Fokusringens räffling ser annorlunda ut, men där finns det ju flera varianter.

Här är ett par varianter som visar upp likheter:
här och här. Den här är väl mest lik.
 
Ser ut som en Jena-Sonnar, den äldre singlecoated-varianten. Om du inte vill ha det så köper jag det gärna av dig :).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.