nallepuh
Medlem
Igår började mit objektiv strula när jag skulle fota ungarna inomhus.
Felet är att objektivet kluckar och man ser att bilden "hoppar" i sökaren när man zoomar, både in och ut.
Tycker inte att kameran gjorde sina rätta val och bilderna blev inte så krispiga som vanligt.
Min fråga är vad det kan vara och är det värt att laga?
Hur är det med garantier på objektiv? Detta är ingen plötslig smäll utifrån.
Sigmas nya version som kommit av detta objektiv ligger på runt 4500:-, mitt kan man fortfarande få tag på runt 3500:-
Jag vill ju inte gärna lägga ut pengarna på ett nytt då det är lite skralt i kassan för tillfället. Om man inte får garanti kanske man kan få ut ett par kronor på hemförsäkringen?
Kameran: Nikon D5000 (2½ år)
Objektivet: Sigma DC OS HSM 17-70 (2½ år)
När man har objektivet löst och zoomar så låter det inte.
Sätter det på kameran -> tyst och fint och bilden hoppar inte.
sätter igång kameran -> kluckande och bilden skuttar i sökaren. Spelar inte någon roll om objektivknapparna står på A eller M eller om man har på eller av bildstabilisering.
När kameran går i viloläge så försvinner problemet igen.
Sätter jag mitt Nikon 70-300 på kameran så fungerar allt som det ska.
Felet är att objektivet kluckar och man ser att bilden "hoppar" i sökaren när man zoomar, både in och ut.
Tycker inte att kameran gjorde sina rätta val och bilderna blev inte så krispiga som vanligt.
Min fråga är vad det kan vara och är det värt att laga?
Hur är det med garantier på objektiv? Detta är ingen plötslig smäll utifrån.
Sigmas nya version som kommit av detta objektiv ligger på runt 4500:-, mitt kan man fortfarande få tag på runt 3500:-
Jag vill ju inte gärna lägga ut pengarna på ett nytt då det är lite skralt i kassan för tillfället. Om man inte får garanti kanske man kan få ut ett par kronor på hemförsäkringen?
Kameran: Nikon D5000 (2½ år)
Objektivet: Sigma DC OS HSM 17-70 (2½ år)
När man har objektivet löst och zoomar så låter det inte.
Sätter det på kameran -> tyst och fint och bilden hoppar inte.
sätter igång kameran -> kluckande och bilden skuttar i sökaren. Spelar inte någon roll om objektivknapparna står på A eller M eller om man har på eller av bildstabilisering.
När kameran går i viloläge så försvinner problemet igen.
Sätter jag mitt Nikon 70-300 på kameran så fungerar allt som det ska.