Annons

Objektivet har fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Cherokeee

Avslutat medlemskap
Har ett Sigma 70-300 f/4-6,5 APO DG Macro, som har fastnat. Tog lite bilder och helt plötstligt märkte jag att det var som en vägg inåt kameran. Tog bort objektivet och kände lite, och det är ett stopp ca 1 cm innan fokusdelen är nere i botten. Det går att skruva mellan 70 och 300, men inte på den innersta.

Ska åka tillbaka till affären där jag köpte den imon (har ju 17 dagar kvar på garantin ;) ), men vad kan det vara, och har det hänt någon annan innan?

Använder för övrigt en Sony A300.
 
Kanske låter som ett värdelöst tips men det kan inte vara så att du har råkat komma åt macroknappen på objektivet?
Hade ett sigma 70-300 macro objektiv till min första Canon (450D) och kom åt macroknappen vilket låste objektivet på 200-300mm.
Vet att du säkert redan kollat det men säger det ändå.
 
Kanske låter som ett värdelöst tips men det kan inte vara så att du har råkat komma åt macroknappen på objektivet?
Hade ett sigma 70-300 macro objektiv till min första Canon (450D) och kom åt macroknappen vilket låste objektivet på 200-300mm.
Vet att du säkert redan kollat det men säger det ändå.

Japp det har jag gjort :) Men för att beskriva problemet ytterligare så är det samma typ av "stopp" som när man har macrodelen påsatt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.