Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivet "bottnar" i telekonvertern

Produkter
(logga in för att koppla)

apotekarnes

Ny medlem
Hej!

jag har nyligen införskaffat en billig begagnad telekonverter av modell Vivitar 1.4x C/AF. Det står också "MC teleconverter" på sidan om det nu skulle vara av vikt. Den funkar helt okej både på mitt Canon 50mm f/1,8 och ett sigma DG 70-300 f/4. Men standardobjektivet som är ett ef-s 18-55 1:3,5-5,6 II går inte att sätta på då det sticker ut för mycket bakåt och "bottnar" i konvertern. Vad kan man göra åt detta?

Jag antar att jag behöver nån distansring, men om jag sätter på en vanlig mellanring lär jag väl inte kunna fokusera på oändligt.?

För övrigt undrar jag också om det funkar att använda telekonverter ihop med mellanringar för att fota makro?
 
Hej!

jag har nyligen införskaffat en billig begagnad telekonverter av modell Vivitar 1.4x C/AF. Det står också "MC teleconverter" på sidan om det nu skulle vara av vikt. Den funkar helt okej både på mitt Canon 50mm f/1,8 och ett sigma DG 70-300 f/4. Men standardobjektivet som är ett ef-s 18-55 1:3,5-5,6 II går inte att sätta på då det sticker ut för mycket bakåt och "bottnar" i konvertern. Vad kan man göra åt detta?

Jag antar att jag behöver nån distansring, men om jag sätter på en vanlig mellanring lär jag väl inte kunna fokusera på oändligt.?

För övrigt undrar jag också om det funkar att använda telekonverter ihop med mellanringar för att fota makro?

Här har du lista över vilka av canon objektiv dom funkar med.
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_Extender_EF
 
Nu har ju jag inte en telekonverter från canon utan från Vivitar. Canons "extender" verkar ju dessutom stå ut mot objektivet och då kan jag verkligen förstå att många objektiv inte funkar.

Om jag nu skulle sätta på minsta möjliga mellanring (typ 12mm), vad skulle det innebära för mina möjligheter att fokusera på långt håll?

EDIT: och nu menar jag alltså att jag ev tänker sätta en mellanring mellan telekonvertern och objektivet. och inte direkt på huset. Jag är kanske helt ute och cyklar nu, men man måste ju i alla fall fråga...
 
Senast ändrad:
18-55 är inte konstruerad för att fungera med telekonverter och bör inte heller göra det då resultatet lär vara uselt, inget man kan göra något åt dessvärre.
 
Ok. Nu är det ju egentligen min telezoom jag har tänkt använda i första hand och inte kit-objektivet. Jag har som sagt ett ganska billigt sigma 70-300. http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-dg-macro-motorized-nikon

Hur vet jag om detta objektiv är lämpligt att använda ihop med min vivitar-telekonverter? Jag har ännu bara hunnit ta ett fåtal bilder innan det blev mörkt idag. Är det så att vissa konvertrar ger sämre resultat ihop med vissa objektiv?

Jag ber om ursäkt om frågorna verkar dumma, men jag har ingen djupare kunskap i olika ojektivtypers konstruktion.
 
Hur det fungerar med en telekonverter hänger självklart på den ursprungliga kvalitén hos det primära objektivet och även på teleförlängarens kvalité.

En teleförlängare är ett reläobjektiv med negativ brännvidd, som förstorar bilden på sensorn. Alla fel som objektivet har förstoras, och konvertern för också till lite linsfel som inte är så mycket att göra åt. Jag vet inte hur bra just den där förlängaren är, men generellt fungerar de med alla sorters objektiv som inte stöter ihop med någonting, men det är mindre meningsfullt med korta brännvidder, eftersom man kan få tag på bättre primära objektiv med högre ljusstyrka. Om konvertern har fokuseringssnäcka kan den vara mycket användbar för makro. Vivitar har sålt såna konvertrar av mycket god kvalité. Jag har en som passar Contax/Yashica, och som jag använder på min Panasonic Lumix G1. Den är sjulinsig, och det går inte att skönja några optiska defekter med de två objektiv jag använder den med, Distagon 35 mm och Sonnar 85. Det syntes däremot svagheter ut mot hörnen när jag använde den på min Contax i format 24x36.

Så beroende på hur bra ditt objektiv är kan det bli mer eller mindre bra resultat, det får du helt enkelt prova. Vivitar har aldrig tillverkat några teleförlängare eller objektiv, utan de var ett importföretag som satte sitt namn på produkter som de specificerade och beställde av andra tillverkare, vilka inkluderar en del av de mest kända optiktillverkarna. Tyvärr har kvalitén på deras grejer inte alltid hållit måttet, så det finns en variation från det absolut bästa, som inte står prestigemärkena efter, och ganska medelmåttiga produkter som man kanske helst bör glömma.

Men använd den vettigt och prova i första hand med telezoomen. Om den funkar bra där, ser jag inte att det skulle finnas något vettigt skäl att använda den med korta brännvidder. Du har ju objektiv som täcker ett ganska bra omfång.
 
Hej!

jag har nyligen införskaffat en billig begagnad telekonverter av modell Vivitar 1.4x C/AF. Det står också "MC teleconverter" på sidan om det nu skulle vara av vikt. Den funkar helt okej både på mitt Canon 50mm f/1,8 och ett sigma DG 70-300 f/4. Men standardobjektivet som är ett ef-s 18-55 1:3,5-5,6 II går inte att sätta på då det sticker ut för mycket bakåt och "bottnar" i konvertern. Vad kan man göra åt detta?

Jag antar att jag behöver nån distansring, men om jag sätter på en vanlig mellanring lär jag väl inte kunna fokusera på oändligt.?

För övrigt undrar jag också om det funkar att använda telekonverter ihop med mellanringar för att fota makro?

Inga ef-s objektiv fungerar tillsammans med extendrar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.