ANNONS
Annons

Objektivbyte vid kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Nu när vintern verkar kommit med snö och allt så blir man sugen på att bege sig ut och fota. Dock så är det alltid ett problem med imma på objektiv etc. när man tar kameran från kylan utomhus till värme inomhus. Det brukar rekommenderas att man lägger kameran i en tättslutande plastpåse innan man går in och sedan låter den ligga där i en timme, så ska problem undvikas. Men är det någon som har något bra tips för hur man ska gå till väga vid objektivbyte utomhus. Eftersom kameran är varm borde det väl finnas risk att det bildas imma inne i kameran, på spegeln, i objektivet etc när man byter. Eller ska man helt enkelt försöka låta bli det? Men det känns ganska begränsande. Har precis köpt Sony A100 och vill inte börja med att sabba utrustningen.

Mvh
Joakim

Det är ingen fara att kameran är varmare än omgivningen, då bildas ingen kondens. Problemet finns bara när kameran är kallare än omgivningen.

Finns en del gamla trådar om detta ämne. Min erfarenhet efter 25 år i jämtländskt vinterklimat med systemkameror utan några problem med imma inuti kamerahuset är att det inte är några som helst problem med objektivbyte eller imma om man inte är onormalt slarvig med den. Hantera bara utrustningen så att du inte tappar den i snön eller håller kameran så att det snöar in i den.

Imma uppstår (oftast) när du går från kallt (utomhus) till varmt (inomhus). Jag har hitintills alltid lämnat kameran framme och låtit imman dunstat innan jag gjort något med den efter utomhus vistelse om jag inte har haft fotoväskan med mig, då stoppar jag ner den innan jag går inomhus. Imma på utrustningen upplever jag som ett överdrivet problem.

Det största problemet vintertid upplever jag strömförsörjningen vara. Batteriernas kapacitet är märkbart lägre under vinterförhållanden med minusgrader och ju kallare det blir desto kortare tid håller batterierna.

ANNONS