Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Jag har köpt mig en D200 och med den fick jag med ett sigma 18-125 1:3,5-5,6 D.

Nu vill jag köpa mig ett bra macroobjektiv och ett skapligt objektiv för landskapsfotografering. Gärna med bra AF. Dessa två i första hand, sedan kan jag bygga på min samling.

Vad tycker ni jag ska välja? Det är min första systemkamera och jag är väldigt dåligt orienterad.

Vad bör jag titta på när jag gämför objektiv?

Tacksam för alla förslag och råd!

Sedell skrev:

Nu vill jag köpa mig [...] ett skapligt objektiv för landskapsfotografering.

Den första frågan du ska ställa dig är givetvis vad det är för fel på din Sigmaoptik när det kommer till landskapsfotografering. Varför duger inte den gluggen? Jag säger inte att den gör det, jag bara undrar vilken parameter du vill förbättra.

Per.

Jag skulle vilja ha mer förstoring, runt 150-200 mm tror jag kan vara lagom. Gärna ett ganska ljusstarkt objektiv.

Erik, du är på fel spår nu tror jag. För makro och landskap behöver du mest sällan ett ljusstarkt objektiv och för landskap behöver du väl ett vidvinkligt objektiv som ett 17-40 tex. Om du plåtar makro använder du oftast en liten bländare (alltså behövs inget ljusstarkt objektiv för detta (även om makroobjektiv ofta har 2.8 som största bländare) samt stativ. Stativ även för landskap.

Som macro tycker jag att ett Tamron 90 mm är solklart, om du inte vill lägga dig i prisnivån på Nikons egna gluggar. Nikons 18-200 VR är väldigt omtyckt bland de som köper, själv använder jag canon men har inte hört något negativt om den.

Vad tror ni på för makrogluggar då?

Ska fundera på vad det är för landskapsglugg som det blir. Tror jag ska prioritera en makroglugg.

Sedell skrev:
Vad tror ni på för makrogluggar då?

Ska fundera på vad det är för landskapsglugg som det blir. Tror jag ska prioritera en makroglugg.
Det beror lite på hur mycket pengar du vill lägga och vilken typ av bilder du fotar. Ett Tamron 90/2,8 kostar ca 4000 och är väldigt prisvärt. Sen finns ju Nikons 105VR som är väldigt trevligt men mer än dubbelt så dyrt. Ska du jaga massa fjärillar och andra skygga insekter är det en fördel med lite längre objektiv som till exempel Sigma 150 eller 180 eller Tamron 180. Själv har jag ett Tamron 90 som jag är väldigt nöjd med. Den enda nackdelen är väl att den inte har intern fokus men det är inget jag stört mig på.

Sedell skrev:

Nu vill jag köpa mig ett bra macroobjektiv och ett skapligt objektiv för landskapsfotografering. Gärna med bra AF. Dessa två i första hand, sedan kan jag bygga på min samling.

Vad tycker ni jag ska välja? Det är min första systemkamera och jag är väldigt dåligt orienterad.

Vad bör jag titta på när jag gämför objektiv?

Tacksam för alla förslag och råd!

Det finns ju många olika kombinationer. Tycker att du ska hoppa över en normal zoom så som 17-55 eller liknande. Ett bra paket kan se ut så här, när du fortsatt å fotat ett tag å vill fota nästan allt.

Sigma 10-20 (bra landskaps objektiv)
Nikon 50 1.4 eller 85 1.8 (bra till porträtt)
Tamron 90 2.8 (makro, trevligt makroobjektiv sämre autofokus å snabel variant, men bildkvalitén är bra)
Nikon 70-300 VR (för att isolera, å göra en bild mer ren i landskapsfotot)

En potent kameraväska enligt mig. Du kan ju givetvis ändra själv, men brännvidderna tycker jag är ultimata. Men ett 70-200 VR är ju också ett bra val, så även Nikon 12-24 och 105 2.8 makrot. Men plånboken spelar ju faktiskt in här så ja, första varianten är väl att föredra, och den är ju inte helt gratis den heller...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto