Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

shine

Medlem
Hej!
Hoppas att jag kan få lite hjälp här av er foto experter. Jag själv är nybörjare som tänkte skaffa mig en hobby (kommer så småningom gå en fotokurs).

Jag har beställt en Canon EOS 20D, det var det enkla. Nu till problemet, vad ska jag köpa för objektiv? Jag hade tänkt att fota människor i rörelse och "vanliga" bilder (tex. skateboardåkare, snowboardåkare och dansare).
Har försökt hitta tips här här på forumet, men för mig så låter det mesta som rena grekiskan.
Det enda jag lyckats förstå är - olika objektiv till olika typer av fotografering.

Är det något annat jag behöver tänka på?
tex. filter? skydd? val av minneskort? (förutom storleksvalet) osv.

Tacksam för svar.

/Shine
 
Jag är långt ifrån erfaren fotograf, men det låter som du behöver ett relativt ljusstarkt zoomobjektiv för att fota dansare och board-åkare i rörelse. detta för att det antagligen är svårt att använda blixt till dessa bilder.
Jag har en Sigma 70-200 med största bländare 2.8. Utmärkt till din 20D men du kan kanske tycka det är lite tungt, men det är väl de flesta ljusstarka zoomar. Bra pris på Cyber och du får mycket för pengarna.
En EF 17-40 4.0 ger dig mycket skarpa bilder. Rimligt pris tycker jag, även om jag inte har råd att köpa den ännu.
Vill du fota macro har jag insett att en Tamron 90 2.8 Macro är fantastiskt bra.

Du behöver ett objektiv med stort ljusinsläpp om du ska fota rörliga motiv i mormalt till sämre ljusförhållande. Fotar du stilla motiv så kan du ha mindre ljusinsläpp på dina objektiv och även använda stativ. Dessa är väl generellt billigare än de förstnämnda.
Ja ja, som sagt, hoppas det hjälper mer än stjälper.
Köpte du med kitobjektivet? Det funkar till en början men jag vill redan byta upp mig.
 
Senast ändrad:
16-35 är dyr men bra.
Vill du ha billigare så köp canons 20 2.8, den funkar ok tycker jag för skate o snowboard.
50 1.8 är så billig så den kan ju du köpa, funkar också för dina ändamål.
Tele kan jag inte svara på för jag har ej testat men jag kommer satsa på 70-200 2.8.

Du bör ha minst 2.8 i bländare, 4 kan bli för lite i sportvärlden.

1gb minneskort.

Extern blixt är ett måste, helst två med fjärrutlösare.
 
Sofia det var en liknande fråga alldeles nyligen. (Lite skumt att det kommer i vågor, man känner igen frågorna från någon dag tillbaka)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?postid=333179#post333179


Läs speciellt Jim Heikkinens svar. Han vet vad han talar om..


Annars finns en snubbe i USA som startat Lense Buyers Anonymous.
Terapi tillhandahålles för de som fastnat i träsket och bara köper de dyraste objektiv som finns och sen ändå aldrig blir nöjda och sen måste köpa ny kamera och givetvis nya objektiv....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.