Annons

Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

decemberflicka

Ny medlem
Jag har en liten fråga, som jag funderat på en stund. Letar för närvarande efter en systemkamera och letar efter en med bra zoom-möjligheter.
Vad ska jag leta efter? Vad betyder 80-100 mm för något? Hur ska jag veta vilket som är bra och dåligt? Kan någon hjälpa mig? :)

Tack,

/Cecilia
 
Hej..

Ett par klargöranden.
En systemkamera har utbytbara objektiv. Det är objektiven och inte kameran som kan sägas ha "bra zoom-möjligheter".

När det skrivs t ex 80-200mm anges objektivets brännviddsomfång. 80-200 är en brännvidd som går från krt tele (80mm), till en telebrännvidd (200mm).

Ett råd till dig är att du på biblioteket letar upp en fotobok som förklarar kameran och objektiven.

Du ska nog också fråga dig själv vad det är du tänker fotografera, varför du behöver zoom, hur mycket zoom etc. I konsumentklassen får du i regel sämre objektiv om du köper zoom jämfört med sk fasta brännvidder.

Begagnat är sedan inte fy skam.
 
Ett missförstånd som ofta dyker upp i kamera-sammanhang är att "Zoom" förväxlas med "teleobjektiv"
En zoom är ett objektiv med variabel brännvidd inom vissa begränsningar, ett teleobjektiv är ett objektiv med lång brännvidd o smal bildvinkel. (jämfört med normaloptik)

Men en zoom kan ha brännvidder som ger stora bildvinklar även i längsta läget.
Alltså köper man inte en "zoom" för att fota småfåglar, utan man köper ett objektiv med lämplig brännvidd för motivet, i det fallet ett "tele" som ju kan vara en "zoom" oxå. o tvärt om om man vill ha optik för t ex landskap.

Nu blev det kanske off-topic men det tål ni säkert :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.