Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv: Vidvinkel eller Allroundobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.
Jag använder D700 och D3100 och behöver hjälp att välja mellan Sigma 15mm F2.8 EX DG Diagonal Fisheye Lens och Sigma 18-250 F3.5-6.3 DC OS. Den förstnämda används av en god vän som liksom jag fotar mycket på rockkonserter så jag vet den gluggen ger och det är vad jag vill ha. Sigmas 18-250 har jag ingen nära erfarenhet av och vad jag undrar är om det kan ge samma, eller åtminstone en något så när liknande, vidvinkelupplevelse som det förstnämnda?

Vad som tilltalar mig med Sigmas 18-250 är att inte behöva byta objektiv så ofta men då är det viktigt att möjligheterna till vidvinkel är snarlika dom hos den förstnämda. Dessutom har jag redan Sigmas 70-300mm F4-5.6 DG OS så jag är osäker på om 18-250 gluggen verkligen tillför nåt jag har nytta av. Viktigast är ändå att den kan ge samma, eller nästan samma, vidvinkel som 15mm F2.8 EX DG.

Vore kul med synpunkter på detta från någon med erfarenhet av något av - eller båda objektiven. Är också tacksam för andra i sammanhanget relevanta synpunkter.

Tack på förhand.
/ Viggo
 
Det är två fullständigt olika objektiv. Att jämföra dem är som att jämföra en golfklubba och ett tennisracket ;-)
 
Tror du kommer att uppleva en fullzoom som för ljusvag, särskilt under en rockkonsert. Fisheye vet jag inte heller om det är optimalt. Skulle satsa på en ljusstark vidvinkelzoom eller allroundzoom. Har du tänkt använda den till båda så får du kolla att objektivet klarar FF. Sigma, Tokina, Nikkor mm i området 10-24 tror jag skulle passa bra och gärna med 2.8
 
Valet är enkelt. Zoomen passar inte på D700 :)
(och ger inte i närheten av samma vidvinkel som fiskögat)

Det var väl ungefär som jag trodde isf.

Har du erfarenhet av fiskögat? Är det ett bra ett köp?
Grunnar också på om det är värt att gå upp i pris och köpa något av Nikons egna vidvinkelobjektiv istället?

[Btw, visst passar zoomen, blev en nolla för lite bara, D7000 skulle det vara :) ]
 
Tror du kommer att uppleva en fullzoom som för ljusvag, särskilt under en rockkonsert.

Jag fotar helst utan blixt på konsert och ofta klarar man sig rätt långt, men ljuset kan ju variera väldigt så nog är det viktigt med ett ljusstarkt objektiv.

Fisheye vet jag inte heller om det är optimalt.

Tänker du då på att det inte skulle vara ljusstarkt nog? Tänkte nämligen huvudsakligen använda det med blixt.

Skulle satsa på en ljusstark vidvinkelzoom eller allroundzoom. Har du tänkt använda den till båda så får du kolla att objektivet klarar FF. Sigma, Tokina, Nikkor mm i området 10-24 tror jag skulle passa bra och gärna med 2.8

Har du några förslag utifrån att jag har en D7000? (blev nämligen en nolla för litet :p)

Och tack för ditt svar, Peter!
 
Det är ju två fullständigt olika objektiv. Man får fundera på vilket man behöver och ta det.

Sigma 15/2,8 är ett fisheye, och kröker bildfältet vilket inte en raktecknande vidvinkel gör. Skillanden mellan 18 och 15mm är dessutom väldigt mycket större än det låter, speciellt eftersom den här 15mm gluggen också är ett fisheye. Har provat ett en gång, var en positiv bekantskap, men det var på min D700. Alltså bildvinkeln blev rejält mycket större än vad den skulle bli på DX. Men 15mm är ändå mycket vidvinkligare än 18mm.

18-250 är en ljussvagare superzoom för allmänfotografering. Inte alls lika mycket vidvinkel.

Utgående från vad du säger så är jag rätt så säker på att det är 15/2,8 du borde skaffa. Men det sagt med det förbehållet att din kompis också har en DX-kamera. Det är en helt annan glugg på FX. Skulle han ha FX och du har DX så är nog Nikon AF DX 10,5/2,8, Sigma 10/2,8 eller Samyang 8/3,5 smartare val för dig. Av dessa är det bara Sigman som ger autofokus på din D3100, Samyangen är dock helmanuell, men skärpedjupet är så stort ändå att det inte ska vara nåt problem med fokuseringen i alla fall, bara att ratta in fokus på oändligt och köra på...
 
Har du några förslag utifrån att jag har en D7000? (blev nämligen en nolla för litet :p)

Och tack för ditt svar, Peter!

- ljusstarkt vidvinkel Tokina 11-16/2.8

- en sigma 17-70/2.8-4 OS är inte så dum

- Sigma 18-50/2.8

- Nikkor 17-55/2.8 kostar lite mer

- skulle du behöva lite mer tele också så tror jag en Sigma 50-150/2.8 funkar fint

Köper du begagnat så får du både ett vidvinkel o telezoom för priset av ett nytt, titta på tex ScandinavienPhoto på begagnat Nikon du har 6mån garanti där eller titta på köp och sälj här på fotosidan
 
Utgående från vad du säger så är jag rätt så säker på att det är 15/2,8 du borde skaffa. Men det sagt med det förbehållet att din kompis också har en DX-kamera. Det är en helt annan glugg på FX. Skulle han ha FX och du har DX så är nog Nikon AF DX 10,5/2,8, Sigma 10/2,8 eller Samyang 8/3,5 smartare val för dig. Av dessa är det bara Sigman som ger autofokus på din D3100, Samyangen är dock helmanuell, men skärpedjupet är så stort ändå att det inte ska vara nåt problem med fokuseringen i alla fall, bara att ratta in fokus på oändligt och köra på...

Hej igen.

Jag har förstått på responsen här att 'vidvinkeln' på ett allroundobjektiv inte kommer i närheten av vad ett fisheye presterar och eftersom det är vad jag i första hand är ute efter skippar jag den tanken.

Så det får nog bli en Sigma 15/2.8 EX DG.
Undrar bara om du har några synpunkter på det valet, utifrån att den huvudsakligen ska användas för att fota på konserter, på nära avstånd och där ljuset kan variera stort? Förslag på andra gluggar etc?

Tänk då också på att jag tyvärr lyckades missa en nolla i originalposten, jag har en D7000 och ingenting annat.

Stort tack för feedbacken, Magnus.
/ Viggo
 
Ah, då är jag med. Om du vill åt extrem vidvinkel så skulle jag råda dig att kika på Samyang 8/3.5 istället. Objektivet behöver bländas ned till f5.6 för att bli riktigt bra (åtminstone min kopia) men det ger nästan 180 graders bildvinkel diagonalt, och täcker ändå upp hela bilden (inga svarta hörn).

Det har ingen autofokus men det är knappast nödvändigt. Jag brukar köra mitt på 1.5 eller 3m beroende på motiv. I princip allt är skarpt på alla avstånd då.

Samyangen har en ganska speciell "projektion" som inte komprimerar saker lika hårt mot bildkanterna som fiskögon brukar, jag tycker att det är trevligare än andra objektiv av samma typ och brännvidd på grund av det.

Här finns något tusental bilder tagna med objektivet (av kreti och pleti :))
http://www.flickr.com/groups/fish-eye/
 
Jag tror ju inte en fisheye är optimal att fånga en konsert med om det inte är publikhavet som är motivet eller att du får vara på scenen ett par decimeter från musikanterna, men smaken är olika.
 
Kolla på:
Sigma 8-16 HSM
Tokina 11-16/2.8 (har väl inte motor för AF, funkar dåligt med D3100?)
Tokina 12-24/4 DX II
Sigma 17-50/2.8 OS HSM

Långzoomaren 18-250 har jag svårt att se vad den kan tillföra över huvud taget, för någon.
 
Så det får nog bli en Sigma 15/2.8 EX DG.
Undrar bara om du har några synpunkter på det valet, utifrån att den huvudsakligen ska användas för att fota på konserter, på nära avstånd och där ljuset kan variera stort? Förslag på andra gluggar etc?

Jag var med på att du hade en kamera med cropsensor, men eftersom jag inte vet hurdan kamera din kompis har så vet jag inte om du skulle få likadana bilder med objektivet på din kamera. Kör han med fullformat (t.ex. D700) så får han mycket vidvinkligare bilder med tydligare fisheye-effekt med sin 15/2,8 än vad du skulle få med samma objektiv på din D7000. Så alltså: Om han har fullformat och du vill få motsvarande bilder som han får så skulle jag rekommendera nikons AF 10,5/2,8 DX istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.