Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv val

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle prova ta lite landskaps bilder.

Men är helt lost.
Inställningar?
Val av objektiv?
Har 18-105mm, 50mm, 150-500mm, 40mm macro, 18-55m, 70-200mm
Dessa är billiga objektiv och fått med vid köp av kamera. Dock inte macro och 150-500mm
Vilket objektiv ska jag välja av dom jag har för att få "bra" som landskap.
50mm väldigt ljus starkt men tycker det funka bäst på porträtt.
Jag har stativ och fjärrutlösare. Läste att det är ett bra sätt att få bort onödiga skakningar.

18-105 kit objektiv känns som ett bra val. Ska se om jag får något annan tips här..
Kommer dock kosta på ett polarising filter.

Fundering även kring HDR kan det vara ett bra alternativ för landskaps bild?

Redigerar dock inget efter hand då jag inte har något program för detta.
Tar även tips om program, gratis är bäst:)
Såg photoshop Pro kostar en hel del, samt att ska man lära sig detta med:)
Räcker med kameran just nu:)

De jag mest är ute efter är tips.
 
Just nu får man Photoshop och Lightroom för ca 99:- månaden från Adobe, det är mycket valuta för pengarna och PS kan göra HDR-bilder. Bäst och mest naturligt resultat tycker jag får om jag gör sammanslagningen till HDR i PS för att sedan behandla bilden i Lightroom. Lightroom används annars till alla bilder för att hålla ordning på dem samt behandlar RAW-filerna direkt från kameran. Dagens kameror kan göra HDR ofta men jag skulle fota RAW främst, sedan göra HDR i datorn i andra hand och inte bry mig om kamerans HDR-funktion då den bara spottar ur sig en Jpeg-bild.

Lightroom har profiler för dina vanligaste objektiv (förmodligen alla) så eventuell distortion och vinjettering fixar du enkelt bort. Du kan använda vilket objektiv du vill men lämpligast är nog 18-105 då man ofta vill ha lite mer vidvinkel. Lämpliga inställningar kan vara lägsta ISO, bländare f/8 eller f/11 och så lång tid som kameran vill ha.

Bästa tipset för landskapsbilder jag kan ge är nog försök få med nånting intressant i förgrunden.
 
Av de objektiv du har skulle jag välja 18-105:an för landskapsfoto, i synnerhet naturlandskap. För stadslandskap skulle jag välja ett objektiv med mindre distorsion, antingen 50:an eller möjligen 18-55:an.

Om du känner för det så kan du sälja din 18-55:a, 18-105:an och makrot och köpa en Sigma 17-70 f/2,8-4 DG OS HSM Macro i stället. Det objektivet klarar av att ersätta alla tre och är dessutom både skarpare och ljusstarkare än din nuvarande zoomar.

För efterbehandling använder jag GIMP. Det är gratis.
 
Utgår från att du har en kamera med crop-sensor och då blir nog 40 & 50 mm gluggarna tyvärr lite för snäva i bildvinkel för att fånga ett traditionellt landskap. Annars brukar fasta 50mm vara av hög kvalitet så att du kanske kan få snäppet bättre bilder med det objektivet jmf med kit-gluggen.

Sen beror ju allt på vad du tänkt att fota och på vilket avstånd. Kanske att ett kortare tele t.o.m. kan vara lämpligt ibland. Tänker t.ex. på om man vill fota några vackra stråväxter mot en suddig bakgrund av landskap, öppet vatten eller en molnig himmel. Då är tele ofta bra för att få kort skärpedjup och fin bokéh.

Ett klassiskt tips är att börja med en zoom, som ditt kit-objektiv. Gå ut och fota och se sedan vilken brännvidd du använde oftast. Ligger du runt 50mm kan du sannolikt få bättre bilder nästa gång med den fasta gluggen. Ligger du runt 18mm kanske det är dags att titta på ett nytt supervidvinkelzoom (typ 10-20 mm) för att få bäst resultat.
 
tack för alla svar..

ja ett Sigma 17-70 f/2,8-4 DG OS HSM Macro är mitt nästa objektiv på listan..
Kommer dock ha kvar de andra objektiven då jag har en sambo som gillar att fotografera med:)
Var inne först på 105 nikon macro.. men testar jag läst så har sigma var vassare.

Kameran jag har är D7100 hel nöjd med denna.. Gick från D3000 som första kamera. (Den har sambo nu) :)

Så det är DX eller crop.
Samma där lite osäker vad jag ska köra med på landskap..
vad jag fatta så är DX större omfång och Crop mindre omfång med skarpare. eller är det fel ?
 
DX är Nikons benämning på APS-C sensor, s.k. crop-sensor och är alltså samma sak. Hus med fullformat-sensor kallas av Nikon för FX och finns i Nikons proffs- och semiproffsmodeller, t.ex D600/610/D800/D4.

På ett DX-hus får objektiven en annan bildvinkel som gör att brännvidden motsvaras av en faktor 1,5, jämfört med om samma objektiv sitter på ett FX-hus. Alltså kan man t.ex. säga att ett 50mm objektiv på DX-hus motsvaras av ett 75mm objektiv på ett FX-hus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.