Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv, vad behöver man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Myrapyra

Ny medlem
Ska köpa mig en digital systemkamera och har sedan tidigare två objektiv. Ett 28-80 mm och ett 80-200 mm.

Behöver jag det kit objektiv som oftast följer med kamerahuset på 18-55 mm eller ska jag skippa det och bara köpa huset?

/Madde

Myrapyra skrev:
Ska köpa mig en digital systemkamera och har sedan tidigare två objektiv. Ett 28-80 mm och ett 80-200 mm.

Behöver jag det kit objektiv som oftast följer med kamerahuset på 18-55 mm eller ska jag skippa det och bara köpa huset?

/Madde

Din fråga blir litet svår att svara på då du inte skriver vad du vill åstadkomma men du täcker ju in ett bra omfång med det du har och dessutom kommer du att överlappa ganska mycket med medföljande objektiv. /FW

Jag vill ha en bra grund att stå på då detta är min första systemkamera.

Antar att man känner av vad man behöver när man fotat ett tag.

Myrapyra skrev:
Jag vill ha en bra grund att stå på då detta är min första systemkamera.

Antar att man känner av vad man behöver när man fotat ett tag.
Antar att du köper en kamera med aps-c sensor och då kanske kitgluggens vidvinkel på 18 mm blir användbar. 28-80 på en aps-c blir rätt tråkigt och inte så allmänt som en 18-55. mitt råd är att köpa kameran i kit då du endast betalar ca 500 kr för kitgluggen.

Myrapyra skrev:
Oftast är skillnaden i pris mellan kamerahus med och utan kitobjektiv väldigt liten -- bara några hundralappar. Det gör att objektivet är mycket prisvärt.

De flesta digitala systemkameror har en bildsensor som är mycket mindre än vanlig småbildsfilm. Det innebär att ditt 28-80 i praktiken kommer att motsvara 42-120 mm. Du mister alltså vidvinkelmöjligheten. Men det billiga kitobjektivet på 18-55 mm ger i praktiken samma bildvinkel på det digitala huset som din 28-80 ger på ett analogt hus.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto