Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv trasigt ???

Produkter
(logga in för att koppla)

lenalandis

Aktiv medlem
Troligen har mitt objektiv fatt sig en small nar den lag i handbagaget pa planet sa det gick sonder. Det delade sig i tvadelar och den delen som sitter kvar i kameran far jag inte av. Var skickar jag kameran for konsultation och ev reparation. Kameran ar en Canon eos 60D och objektivet ett 50 mm 1,8. Tror ni att det gar att fa ut nagot fran hemforsakringen? Sitter pa Teneriffa just nu darfor har jag inga prickar over a o.
 
Undersök försiktigt om du får grepp om delen som sitter kvar och tryck på knappen på kamerahuset för att lossa objektivet och vrid bajonetten så går det nog att få lös det.

Det bra men plastiga objektivet är känt för att kunna dela sig vid en smäll.

Har du riktig tur kan det gå att sätta ihop det igen,har för mig jag läst någonstans om någon som lyckades med det.Det ska visst inte vara så svårt som det ser ut vid första anblicken. Om man tittar på delarna så kan man räkna ut hur de ska sitta ihop.

Då det objektivet är så pass billigt är antagligen självrisken högre på hemförsäkringen så troligen lönar det sig inte att blanda in den.

Undantaget skulle vara om ditt 60D hus har tagit stryk för då kan det snabbt bli en dyrare affär, men troligtvis har huset klarat sig utan skador.

Har du inte råd att köpa nytt objektiv på plats eller får ihop det igen så försök få tag på ett skyddslock att sätta för kamerahuset så du inte får in smuts i kameran om du lyckas ta bort resten av det trasiga objektivet.
 
Undersök försiktigt om du får grepp om delen som sitter kvar och tryck på knappen på kamerahuset för att lossa objektivet och vrid bajonetten så går det nog att få lös det.

Det bra men plastiga objektivet är känt för att kunna dela sig vid en smäll.

Har du riktig tur kan det gå att sätta ihop det igen,har för mig jag läst någonstans om någon som lyckades med det.Det ska visst inte vara så svårt som det ser ut vid första anblicken. Om man tittar på delarna så kan man räkna ut hur de ska sitta ihop.

Då det objektivet är så pass billigt är antagligen självrisken högre på hemförsäkringen så troligen lönar det sig inte att blanda in den.

Undantaget skulle vara om ditt 60D hus har tagit stryk för då kan det snabbt bli en dyrare affär, men troligtvis har huset klarat sig utan skador.

Har du inte råd att köpa nytt objektiv på plats eller får ihop det igen så försök få tag på ett skyddslock att sätta för kamerahuset så du inte får in smuts i kameran om du lyckas ta bort resten av det trasiga objektivet.

Jag har testat att satta tillbaka objektivet men det funkar ej. Sjalva objektivet spelar ingen roll. Jag har testat att trycka ner knappen man ska for att byta objektiv och jag kan vrida det en liten bit men det gar inte hela vagen sa det lossnar. Jag far inte av det sa det ar det som ar problemet det kanns som nagot ar i vagen for att kunna vrida det. Men ar det nagon som vet vart jag kan skicka in kameran for lagning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.