Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

objektiv till porträtt/modell?

Produkter
(logga in för att koppla)

FsD

Medlem
Jag har en Sony a300 och vill börja inrikta mig på att ta mest porträttbilder och modellbilder så då skulle jag vilja ha ett objektiv som är bra till det, under 6000 kr, men jag tycker det är svårt att titta runt på internet och sådär. Någon som har något förslag på något bra objektiv till porträtt/modellfotografering så skulle jag vara jättetacksam för svar!
 
Av tradition är 85-100 mm ansett som den "ideala" brännvidden för porträtt, det skulle ge 55-65 mm på en APS-C kamera som Sony a300.

Jag använder Minolta 50 mm f/1,4 RS, eller Minolta 28-70 mm f/2,8. Det första är min favorit vid porträtt, men kan ibland bli lite närgånget, samtidigt som det andra är en aning klunsigt, men mycket flexibelt.

Skulle jag skaffa ett porträttobjektiv idag, skulle jag titta på ett beg. Minolta 50 mm f/1,7 RS, ett beg. Minolta 35-70 mm f/4, eller ett nytt Sigma EX DG 28-70 f/2,8.
 
Till rena porträtt (ansikte/skuldror) så är 85mm/1,4 perfekt men kanske lite i överkant prismässigt även om det går att hitta på ebay.de ibland till den pengen.

Till helfigur är nog 50mm/1,4 eller kanske 35mm/1,4 mycket bra. 35:an är antagligen i en prisklass över 6000:- medan 50mm/1,4 brukar ligga runt 2500:-.
 
Sony Zeiss 85/1,4 Planar T!

Kan rekommenderas, rätt bokeh, kontrast och skärpa, för vackra och skarpa porträtt.
Köpt tax-free, i Livigno i Italien, något lägre än det svenska priset.
Perfekt kombination till min Sony Alpha A900.

Nu är A900 ett FF kamerahus, för A300 skulle jag antingen köpa ett begagnat Minolta 50/1,7 eller ett nytt Sony 50/1,4, alternativt en liten zoom, Tamron 28-75/2,8.
 
Svårt att hitta för under 6000. Ska vi gå över 6000 och välja det bästa finns det bara ett alternativ; Minolta eller Sony 135 F2.8 [T4.5] STF. Lite lång och lite svår att fokusera med en A300, så köp en A900 också. :)

Jag svarar på ditt inlägg, med Michael Johanssons tidigare text:
"Till rena porträtt (ansikte/skuldror) så är 85mm/1,4 perfekt men kanske lite i överkant prismässigt även om det går att hitta på ebay.de ibland till den pengen."

Så sant, som det är skrivet!
Det går att fynda, på ebay, även nya objektiv!

Under Minolta epoken, tillverkades även en 85:a, den står idag i ett pris, långt under 6000:-.

Prismässigt och valuta för pengarna, där slår inget ett Minolta 50/1,7, tillverkad från 1985 till Sony tog över på 2000-talet, mycket skarpt, runt 1000:-, för ett ex. i toppskick, inte ovanligt pris!

A900?
Ja, FF är i särklass bäst format, med en riktig sökare, värd namnet, ha-ha!
 
På APS-C sensor funkar nog en 50mm f1.4 väldigt bra för ändamålen, men annars skulle kanske en ljusstark zoom fungera, problemet är att hitta zoomar som är skarpa på stora bländare (Zeiss 24 - 70 f2.8 tyckte jag funkade rätt bra för porträtt och modell på APS-C, men ryms inte i budgeten).

Visst, 85an är väldigt trevlig och jag använder den till det mesta på A900an, men den blir lite för lång för att vara riktigt mångsidig i de flesta studior på APS-C.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.