Annons

Objektiv till Pentax k10D

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
ska till New York om två veckor och tänkte då köpa min första systemkamera. Har funderat fram och tillbaka, surfat och läst och nu har jag bestämmt för att köpa en Pentax k10D.

Men är lite osäker på vilket/vilka objektiv jag ska välja. Har kollat ut dom här, vilket skulle ni rekommendera av dom här:

Cirka priser ink. skatt
Sigma 18-50 2.8 EX: 2900kr
Sigma 17-70/2,8-4,5 : 2700kr
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di: 2600kr

Sen kommer jag förmodligen att köpa ett Sigma 70-300mm f/4-5.6 för 960kr, kanske inte det bästa men det får duga till att börja med.

Tack på förhand!
 
Jag rekommenderar Sigma 18-50/2,8. Jag har det själv och det är verkligen skarpt och snabbfokuserande. Förhållandevis litet och kompakt dessutom. Bra med en konstant bländare. Vad jag förstår har det objektivet fått bra kritik överlag, toppklassat i FOTO.
 
Inser att det kankse är oklart vilket objektiv vi diskuterar. Jag avser Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro. Det finns en tidigare version utan ändelsen Macro vilken, vad jag förstår, presterar sämre. Det var väl inte den du avsåg?
 
Aristoteles skrev:
Inser att det kankse är oklart vilket objektiv vi diskuterar. Jag avser Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro. Det finns en tidigare version utan ändelsen Macro vilken, vad jag förstår, presterar sämre. Det var väl inte den du avsåg?

Du avsåg rätt objektiv, det är det jag har kollat på :)
 
Sigma 17-70 har 2,8 i ljusstyrka på 17mm samma som 18-50 och ett och ett halvt steg sämre på 70mm än 18-50 har på 50mm. Men när man går ut med bara ett objektiv så är omfånget 17-70 riktigt bra, 50mm känner jag som begränsande. Men jag köpte 18-50 i våras för ljusstyrkan, tror skärpan är lite bättre oxå.
 
Roland Mabo skrev:
Glöm inte att köpa med internationell garanti, det underlättar oerhört om du eventuellt skulle få problem med produkterna.

Hälsar
R

Att det är så, att garantin gäller för objektiven men för kamerahuset så måste man skaffa den här internationella garantin? Hur fungerar det om man tar det på hemförsäkringen istället, händer det något så får man ta det där och betala självrisken. Beror ju på vad som blir billigare, måste kolla upp med försäkringsbolaget vad som gäller innan jag åker.
 
Jag har ingen aning för vad som gäller för icke-Pentax produkter, men om du köper med internationell garanti för Pentax så har du rätt att åberopa garantireparation och service i vilket land som helst som erbjuder auktoriserad service för Pentax. Om du inte väljer till internationell garanti så får produkten enbart servas och repareras av servistället i landet du köpte produkten i, om det ska gå på garantin. Om det inte går på garantin så får du betala själv, vilket kan bli dyrt.

Även fast det är ovanligt, så kan det uppstå problem med produkter och jag kan svårligen se att tillverkningsfel hos en produkt täcks av hemförsäkringen. Isåfall har försäkringsbolaget gjort något nytt sedan sist jag kollade... (vilket de givetvis kan ha gjort, men jag finner det rätt otroligt).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag har ingen aning för vad som gäller för icke-Pentax produkter, men om du köper med internationell garanti för Pentax så har du rätt att åberopa garantireparation och service i vilket land som helst som erbjuder auktoriserad service för Pentax. Om du inte väljer till internationell garanti så får produkten enbart servas och repareras av servistället i landet du köpte produkten i, om det ska gå på garantin. Om det inte går på garantin så får du betala själv, vilket kan bli dyrt.

Även fast det är ovanligt, så kan det uppstå problem med produkter och jag kan svårligen se att tillverkningsfel hos en produkt täcks av hemförsäkringen.

Hälsar
R
Ok,tack så mycket för hjälpen. Vet du hur mycket den internationella garantin kostar extra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.