Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Pentax K10

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en färsk medlem här på fotosidan som har ett angenämt problem. Men innan jag kommer dit vill jag kortfattat beskriva min bakgrund. Jag började fotografera frekvent med egen digitalkamera 2003. Det var en Konica-Minolta Dimage Z2. Det har blivit mer än 8000 bilder med den kameran innan jag i våras bestämde mig för en Pentax K10. Jag har redan blivit uttråkad av "kitobjektivet" och i skrivande stund har jag ångest över att fatta det rätta beslutet. Låt mig säga så här, jag är en amatörfotograf med väldigt lite tekniskt kunnande. Jag är mer intresserad av att ha de rätta grejerna som ger mej chansen att ta fina bilder utan svårigheter. Pengar är inget problem. Jag betalar hellre dubbelt så mycket om det är "dubbelt" så bra. Jag gillar att fotografera allt ifrån närbilder hemma till actionbilder från amerikanskfotboll och därför behöver jag alltså objektiv med detta spann.

Objektiv som jag tittar på är Pentax
SMC DA* 16-50
SMC DA* 50-135
SMC DA* 200 eller 300

Jag har också sett att Pentax "snart" släpper ett DA* 60-250.

Råd och förslag mottages tacksamt!

/Jörgen

Hej och välkommen till forumet, Jörgen!

Hmmm, svårt det där. DA 16-50 är ju given då. Frågan är vilket tele du behöver. 60-250/4´an har ju bra och flexibel brännvidd, nackdelen skulle väl i så fall vara att det är lite mörk. Å andra sidan är väl 300* än f4 med?

Tycker du ska ta dig en titt på Tamron´s fina 70-200/2.8 och kanske Sigmas dito också innan du bestämmer dig.

Ytterligare ett alternativ som normalzoom kan vara DA 17-70/4. Vädertätad och lite snabbare, hur den står sig optiskt vet jag inte.

DA 16-50/2.8 + DA 60-2650/4 är en annan i mina ögon rätt heltäckande (tätad sdm-kombination) med bara två obkektiv.

Tror inte 17-70/4 är vädertätad, utan det är väl bara DA* objektiven som har vädertätning?

Har bara läst om det på Cyberphoto som skriver så men det kan förståss vara fel..

"SDM motor och vädertätad med bländare 4 hela vägen.

Dom objektiv som är vädertätade för pentax är:

- 17-70/4
- 16-50/2,8
- 50-135/2,8
- 200/2,8
- 300/4"

Tack och hmmm

Tack för snabba svar. Tamrons 70-200 ser onekligen intressant ut men jag avvaktar nog då hellre tills pentax kommer med sitt. Kanske ska börja med 16-50 objektivet då. Vill kunna ta bra bilder inomhus även i svagt ljus. Antar att man ändå framöver kommer att vilja ha ett bättre vidvinkelobjektiv. Blev tipsad hos en lokal fotohandlare om pentax 12-24 i kombination med deras 50-300. Jag lider av stor köpångest. Antar att inget ändå skulle göra mig besviken då jag ändå inte besitter erfarenhet och kunnande. Men är det stor skillnad på f 2.8 respektive 4.0? Inomhus vs utomhus etc?

Skakningsoskärpans storlek följer brännvidden så med stor vidninkel (som kring 12 mm) är ofta inte ett max f4 något större Problem. I dagsljus fungerar det säker bra också med ett f4 tele.

12-24 är en mycket bra optik men som standardzoom tycker nog de flesta att den är för kort. Jag skulle själv sakna något skapligt snabbt i området 24-50 med förslaget från fotohandlaren.

Bilderna från nyare Sigman 18-50/2.8 macro imponerar liksom byggkvalitén. Behöver du inte tätning så är det också ett bra alternativ att till DA 16-50.

Mycket privärda fasta brännvidder från Pentax är också FA 35/2 och FA 50/1.4. Båd ger toppreslutat på f2 vilet kan vara guld värt inne i dåligt ljus.

Testa nya objektiv

Det blev ett DA*16-50. Uppdaterade firmware i min K10. Jädrar vilket tyst AF. Idag ska jag ut på en testpromenad.

Nu kommer nästa fråga.

Hur ska man testa ett nytt objektiv för att upptäcka eventuella fel och brister?

Finns det någon enkel gör-så-här-lista?

Som nybörjare kan det ju ta lång tid innan man upptäcker att något inte står rätt till.

mittenskärpan på f2.8 ska var skarp raktigenom från 16 till 50.
ytterkanterna på 16mm börjar bli skarpa på f4 och över.
problem som är finns med objektivet är att det inte är skarpt alls eller att ena sidan är skarpare än andra sidan.då bör du byta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar