Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Pentax K10

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en färsk medlem här på fotosidan som har ett angenämt problem. Men innan jag kommer dit vill jag kortfattat beskriva min bakgrund. Jag började fotografera frekvent med egen digitalkamera 2003. Det var en Konica-Minolta Dimage Z2. Det har blivit mer än 8000 bilder med den kameran innan jag i våras bestämde mig för en Pentax K10. Jag har redan blivit uttråkad av "kitobjektivet" och i skrivande stund har jag ångest över att fatta det rätta beslutet. Låt mig säga så här, jag är en amatörfotograf med väldigt lite tekniskt kunnande. Jag är mer intresserad av att ha de rätta grejerna som ger mej chansen att ta fina bilder utan svårigheter. Pengar är inget problem. Jag betalar hellre dubbelt så mycket om det är "dubbelt" så bra. Jag gillar att fotografera allt ifrån närbilder hemma till actionbilder från amerikanskfotboll och därför behöver jag alltså objektiv med detta spann.

Objektiv som jag tittar på är Pentax
SMC DA* 16-50
SMC DA* 50-135
SMC DA* 200 eller 300

Jag har också sett att Pentax "snart" släpper ett DA* 60-250.

Råd och förslag mottages tacksamt!

/Jörgen

Hej och välkommen till forumet, Jörgen!

Hmmm, svårt det där. DA 16-50 är ju given då. Frågan är vilket tele du behöver. 60-250/4´an har ju bra och flexibel brännvidd, nackdelen skulle väl i så fall vara att det är lite mörk. Å andra sidan är väl 300* än f4 med?

Tycker du ska ta dig en titt på Tamron´s fina 70-200/2.8 och kanske Sigmas dito också innan du bestämmer dig.