Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Stråla

Ny medlem
Hoppas inte alla hoppar på mig nu när jag kommer här med min superamatörfråga... :)
Är på väg att köp Nikon D90 och har kollat lite olika inköpssställen. Ser att den kommer med objektiv 18-105VR DX AF-S, Nikkor AF 50/f1.8D, eller som Nikkor 18-55 mm, 50mm/1.4 el. dyl.
Undrar vad jag kan förvänta mig av dess objektiv, och vad siffrorna/bokstäverna står för.
Ska jag köpa kamerahus och särskilt objektiv eller sådana här "paket".
Mycket tacksam för svar!!
Vänligen "Stråla"
 
Hej!
Det finns några nybörjartrådar där allt finns förklarat grundligt här på Fotosidan men i korthet:

18-105mm är brännvidden, 18mm är vidvinkel medans 105 mm är tele.
F3,5-5,6 står för största möjliga bländare vid ändlägena på en zoom, f3,5 vid 18mm och f5,6 vid 105mm. Bländaren avgör hur mycket ljus som kommer in, desto lägre värde desto bättre. Det ger även ett kortare skärpedjup desto större bländare man använder (litet värde lika med stor öppning).
Skall du köpa en D90 vilket är en jättebra kamera så skulle jag nog om jag var nybörjare köpa med 18-105mm objektivet, då har du ett stort zoomområde vilket kan vara kul i början (sen med för den delen) och slipper byta objektiv så ofta. Alternativet om man vill ha ett stort zoom område är för billig peng är att köpa med 18-55 och 55-200.

Om du vet mer specifikt vad du vill fota (ex macro, svagt inomhus ljus osv) så kan det vara en poäng att köpa kamerahuset löst och välja ett annat objektiv än de som finns i kit men för "vanligt" allroundfoto funkar zoomarna som finns i kit utmärkt.
 
Hoppas inte alla hoppar på mig nu när jag kommer här med min superamatörfråga... :)
Är på väg att köp Nikon D90 och har kollat lite olika inköpssställen. Ser att den kommer med objektiv 18-105VR DX AF-S, Nikkor AF 50/f1.8D, eller som Nikkor 18-55 mm, 50mm/1.4 el. dyl.
Undrar vad jag kan förvänta mig av dess objektiv, och vad siffrorna/bokstäverna står för.
Ska jag köpa kamerahus och särskilt objektiv eller sådana här "paket".
Mycket tacksam för svar!!
Vänligen "Stråla"

18-105 är säkert bra som ett allroundobjektiv att börja med och även smidigt att ta med om man bara vill ha en glugg på kameran. Men efter ett tag så vill du nog ha något vassare som ger dig större möjligheter. Bland prisvärda gluggar i professionell klass kan man nämna Nikkor 85 mm f/1,8, samt Nikkors fasta 35 och 50 mm. Jag skulle nog börja med ett 85 mm, du kan nog få ett beg. för ca 2000 kr.
En 80-200 zoom f/2.8 är också ett mycket bra köp (fås begagnat från ca 5000, finns olika modeller), ja även ett 70-210 f/4 om du vill komma riktigt billigt undan.
Det objekiv jag använder mest till min D90 är nog ett 135 mm f/2 DC Nikkor, men det är ganska dyrt och inte helt lätt att hitta begagnat, men väl värt ett försök. Ett Nikkor Mikro 55 eller 60 mm kan du få beg. för ca 2000 kr och det kan du förstås också använda för annat foto. Det är knivskarpa objektiv.
 
Börja med ett kit-zoom objektiv, så kommer det att visa sig sen vad du saknar.

Eller att du kan vara alldeles nöjd som de är. Det kommer att vara mycket att lära sig mycket i början.
De är en spännande tid... lycka till! =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.