Annons

Objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)

thormahlen

Ny medlem
Jag köpte min först DSLR för va 1årsen, en Canons EOS 1000D, med en EF-s 18-55 f3.5-5-6 utan IS, har också en EF 50mm f1.8.

Nu har jag blivit sugen på att byta upp mig, i allafall inom en relativt snar framtid. Jag har kommit fram till att jag ska köpa ett Nikon D90-hus, jag tycker den känns jävligt bra och vill ha lite högre ISO och fps. Problemet är att jag är jävligt svårt att bestämma mig för vad för objektiv jag ska köpa till den. Jag fotor det mesta, inte speciellt mkt macro dock, men prioterar sport och porträtt högst, men vill även ha en bra glugg för semester och festbilder. Jag tänkte då börja med att köpa en normalzoom till huset. (och senare köpa ett snabbt fast på 50 eller 35mm)

De jag har tittat lite granna på är:

•Nikon Nikkor AF-S DX VR 16-85MM F/3.5-5.6G ED – 5 685 kr
•Tamron SP AF 17-50 MM F/2,8 XR DI II VC LD – 5 365 kr
•Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro HSM – 4 285 kr
•Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX – 5 790 kr

Jag vet att det jag gillar att fota kräver ganska snabba ljusstarka grejer, men jag vill även kunna fota arkitektur och naturvyer. Jag planerar ju också trots allt att köpa ett fast objektiv med 50mm eller 35mm med f1.8 eller f1.4 inom en inte alldeles för snar framtid.

Vad ska man prioritera här zoomomfång eller ljusstyrka? Hur viktigt är det att ha antiskak/bildstabilisator? Kommer ju trots allt inte alltid fota på jättekorta slutartider.

Någon som har andra förslag? Erfarenheter? Vad är överskattat, vad är underskattat och vad är prisvärt? Är det värt att köra 18-105/f3.5-5.6 VR objektivet ett tag?

Tack på förhand!

Med vänlid hälsning,

thormahlen
 
Klarar du dig med ljusstyrkan som 18-105:an (detta är nog den som är mest prisvärd) eller 16-85:an (det ulitmata "semesterobjektivet") har så är de bra val båda två. 16-85:an är snäppet bättre och har större zoomomfång.
Nu kanske det inte blir billigare att köpa enbart huset och ett AF-S 18-70/3.5-4.5 (har inte järnkoll på priserna i huvudet), men annars kan det ju vara ett alternativ åxå.
Behöver du mer ljusstyrka skulle jag nog satsat på Sigmas 18-50/2.8 (den kommer ju i stabiliserad version nu åxå). Tamronen är lite bättre optiskt men faller på autofokusen som är långsammare och ibland ganska osäker. En del hävdar att Tokinan är super, men det JAG sett säger att den är märkbart "mjukare" än motsvarande från Tamron/Sigma.
Ett alternativ kan ju vara att kombinera 18-105:an med en 35/1.8 åxå...

Ang. bildstabilisering så tycker jag att det är "lite bra att ha" ibland, men att det är ganska överskattat.

(Sen FINNS det ju andra hus från Canon åxå.)
 
Tack så mycket. Undrar om man kanske ska prioritera VR framför ljusstyrkan. Har ju ändå trots allt tänkt mig köpa en 35mm f1.8. 16-85mm känns ju bra med tanke på VR II osv, men är det värt pengarna ca 3.500kr skillnad sett till 18-105. Känns som att VR kan va bra att ha om man fotar miljöer och arkitektur, eller?
 
Jag hade absolut gått på 16-85, som i mina ögon är en mycket bra glugg för pengarna. Inte så ljusstarkt, men här hjälper VR till och speciellt om du plåtar stillastående motiv så är det mycket bra!! Zoomomfånget är mångsidigt. Kör det på min D90 och förvånas ibland över hur bra det faktiskt är. (Har även kört med 18-105 tidigare) Mvh, /Peter-L
 
Jag har en del olika objektiv men följande kombination funkade bäst för min D90:

16-85 VRII DX
70-300 VRII
35mm DX

Detta täcker in det mesta förutom extrem vidvinkel och makro. 35mm DX funkar bättre för porträtt än 50mm där du får en brännvidsförlängning som kan upplevas irreterande vid inomhusfotografering då man ofta backar in i väggen i små rum när man ska få med allt. Batterigrepp är även suveränt!

Om du inte vill släpa på många objektiv kan 18-200 VR II DX också vara en lösning. Tillräckligt bra för det mesta men du gör förstås lite avkall på kvaliteten.
 
Hej

Jag var nyss i exakt samma sits som du. Höll på allt bli galen på vilket objektiv jag skulle gå loss på efter att ha bestämt mig för D90s kamerahus.

Efter att ha kännt o testat
Tamron SP AF 17-50 MM F/2,8 XR DI II VC LD

så var saken klar. Grymt nöjd med det. Bra ljusinsläpp, snabb autofokus o bildstabiliseringen är fantastisk.

Lite tyngre, känns rejäl. Inget plastit skit. Skön gumering runt objektivet. Kvalitet rakt igenon.

Bara att slå till....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.