Annons

Objektiv till nikon D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

emmaaryden

Avslutat medlemskap
Har tänkt att uppdatera min kameraväska med ett nytt objektiv.
Jag har en nikon D3000 och Nikon Nikkor AF-S DX 18-105/3,5-5,6 G ED VR.
Jag är nöjd med det jag har nu men skulle vilja ha ett bättre, som tar skarpare bilder.
Fotar oftast porträttbilder, men även naturbilder. Jag vill ha ett allround objektiv och skulle föredra autofokus och ett bra pris.
Så har ni några tips på några bra objektiv? Tacksam för svar :)
 
Blir inte bilderna skarpa är det nog knappast objektivets fel, om du inte har abnorma krav :)

Hur, när och varför blir de oskarpa?

Jag är rätt säker på att ett nytt objektiv inte kommer att hjälpa dig, jag tror snarare att det är en fråga om teknik.
 
Samma svar, skärpan blir inte bättre med ett annat objektiv jämfört med 18-105 VR.

Men...
Med ett ljusstarkt objektiv kan du fota med betydligt kortare slutartider som gör att du får mindre rörelseoskärpa om ditt motiv är rörligt och ljuset är dåligt.

Och...
Med ett ljusstarkt objektiv kan du fota med betydligt lägre ISO-tal vilket gör att bilden blir skarpare då brus/brusreducering stjäl skärpa.

Jämför t.ex. 18-105VR med 35/1.8 som är 2⅓ steg snabbare:
Båda på 35mm, största bländare, samma ISO, slutartid 1/25s mot 1/125s
Båda på 35mm, största bländare, samma slutartid, ISO 1600 mot ISO 320
 
sv:

Tack så mycket för så snabba svar.
Det är främst när jag tar bilder på föremål som rör sig som bilderna blir oskarpa eller suddiga.
Ni kanske har några bra tips?

Har funderat på att köpa Sigma 70-300mm, är väldigt sugen på att ha något nytt att experimentera med. Men då kanske Nikon 70-300 AF-S VR är ett bättre alternativ.
Har även varit lite intresserad av nikkor 60mm.

Det blev väldigt mycket frågor nu, men jag är nyfiken och har många frågor. Är väldigt tacksam för era svar. :)
 
Skärpning av bilder är nästan en hel vetenskap för sig och det är nödvändigt att kunna lite av det för att få fram riktigt skarpa bilder. Men en skarp utgångsbild är ändå viktigt att utgå från för att få fram en riktigt bra skärpa. Här är de viktigaste sakerna som påverkar skärpan i utgångsbilden:

1. Kamerans rörelser under exponeringstiden
2. Motivets rörelser under exponeringstiden
3. Fotografens, kamerans och objektivets förmåga att fokusera rätt
4. Objektivets optiska egenskaper (varierar med bländare och vilken del av bilden man undersöker. Bländaren reglerar dessutom skärpedjupet)
5. Eventuell bildstabilisator i objektivet (eller kameran, om man kör med pentax, sony eller olympus)
6. Isotalet - högt iso ger mer brus som i sin tur ger sämre skärpa

Listan är något förenklad och varje punkt kunde man göra långa utläggningar på, men jag tänkte med detta inlägg bara förtydliga att det finns mycket annat som påverkar skärpan än objektivet. Så innan man dömer ut ett kitobjektiv ska man se till att man inte gör det på felaktiga grunder.

Sen att det avsevärt är lättare att få till skarpa bilder med ljusstarka och/eller stabiliserade objektiv är en annan sak... :)
 
Tack så mycket för så snabba svar.
Det är främst när jag tar bilder på föremål som rör sig som bilderna blir oskarpa eller suddiga.
Ni kanske har några bra tips?

Beroende på situationen finns det olika saker som hjälper dig där. Allt beror på att du får för lite ljus så att slutartiden blir för lång. När slutaren öppnas registrerar den allt som händer till slutaren stängs, rör något på sig blir rörelsen utsmetad. Det har inget att göra med objektivets skärpa att göra.

Du kan använda större bländare, då får du in mer ljus på kortare tid och får mindre oskärpa. Ditt objektiv har inte särskilt stor maxbländare, det kan vara en bra idé att köpa t.ex. ett AF-S 35/1,8 som släpper in mycket mer ljus.

Du kan höja ISO-talet, det gör att det inte behövs lika mycket ljus för att ge samma eponering och du kan ha kortare slutartid. Ger brus men brus ser bättre ut än rörelseoskärpa.

Du kan lägga på mer ljus, aningen med en blixt eller en lampa beroende på vad som är enklast.

Har funderat på att köpa Sigma 70-300mm, är väldigt sugen på att ha något nytt att experimentera med. Men då kanske Nikon 70-300 AF-S VR är ett bättre alternativ.
Har även varit lite intresserad av nikkor 60mm.

Ett 70-300 kommer inte att lösa ditt problem, de är lika ljussvaga som det objektivet du har nu. Å andra sidan är de roliga att ha till annat, köp gärna ett Nikon om du vill!

Ett AF-S 60/2,8 är något ljusstarkare än det du har men inte mycket. Fast det är också ett jättefint objektiv på sitt sätt, vill du ha ett så köp det!

Jag skulle vilja säga så här, har du ett 18-105, ett 35/1,8, ett 60/2,8 macro och ett 70-300 VR har du nog den mest prisvärda uppsättningen Nikon-objektiv man kan ha till din kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.