"Funkar" är en ganska relativ term i sammanhang där man använder saker som inte är gjorda för att passa ihop. Adaptern funkar, objektivet funkar, men inte fullt ut. Eftersom Sony på sina spegelreflexkameror har Minoltas gamla AF-system, med en axel som förbinder kamerans motor mekaniskt med objektivet, och Nex inte har någon sådan motor, och adaptern inte heller innehåller någon AF-motor, så kommer inte autofokus att fungera med något objektiv överhuvudtaget om det inte är gjort för Nex.
Det där gäller inte alla objektiv till Sony Alpha. Det finns också objektiv med inbyggd fokusmotor, antingen SSM (supersonic motor) eller SAM (Smooth Autofocus Motor), samt Sigma-objektiv med HSM (Hypersonic Motor). sony SSM och Sigma HSM är samma sak i princip med en ultraljuds piezo-motor som arbetar mycket tyst och är frikopplad hela tiden. SAM är Sonys nyare motordrift där fokusmotorn måste frikopplas med en knapp på objektivet för att fokuseras manuellt.
NEX med Sony-adaptern har fungerande exponeringsmätning med alla objektiv. AF fungerar med SSM/SAM/HSM-objektiv, men inte med skruvdrivna objektiv.
Dock ska påpekas att NEXens AF använder kontrastigenkännin. Det gör att det fungerar bra med objektiv gjorda för detta. Alpha-objektiven är konstruerade för Phase-Detect AF, vilket gör dom lite långsammare än original NEX-objektiv.
NEX har heller inte bildstabilisering inbyggt i kamerahuset som Alpha DSLR- och SLT-kamerorna har.
Det bärsta för NEX är E-mount objektiv. Det finns ett 18-200 med bildstabilisering om du letar efter ett tele, betydligt bättre än det 75-300 som varit på tal här (jag skulle avråda från 75-300 och Sigma-objektivet, de är inte bra). Tyvärr är utbudet av E-mount objektiv än så länge ganska magert, men jag tror att det ganska snart kommer att utökas betydligt, både från Sony och tredjepartstillverkare.
Däremot finns ju Sony 70-300G SSM som är betydligt bättre och har inbyggd fokusmotor. Det objektivet är mycket bra och tyst och snabbt i fokus även på NEX.
(Jag har f.ö. ett sådant som jag troligen ska sälja, men har inte bestämt mig 100% än.)
Om man investerar i en adapter så ökas möjligheterna betydligt. Kan också rekommendera att i så fall skaffa ett helmanuellt fisheye, t.ex. Samyang 8mm. Där gör inte avsaknaden av AF något då det har så extremt långt skärpedjup att det är skarpt från 50 cm. till oändligheten.
/Mats