Annons

Objektiv till NEX

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Vilka objektiv passar NEX-kamerorna?

Så här stod det på en sida:
Objektivinfästningen E-mount ökar de kreativa möjligheterna och gör NEX-5 och NEX-3 kompatibla med en rad olika objektiv.

Betyder det att utbudet är stort (för vara Sony)?

Jag är novis så vet inte vilka objektiv som passar och inte passar för NEX-kamerorna (utöver kitobjektiven).

Någon som vet och kan berätta/förklara?

Japanska företaget Rayqual börjar i juli sälja en serie adaptrar för NEX 3 och 5 för optik från Nikon, Canon, Pentax och Leica. Priser på 210-275 USD. Det kommer säkert drälla med adaptrar från olika tillverkare inom en snar framtid.

Några nya objektiv till nex på gång???

Ganska sparsmakat för tillfället. Är det någon som har koll på när det kan tänkas dyka upp nyheter?

//Björn

Väcker liv i en gammal tråd här...

Sitter och kollar på Sonys kompabilitetslista där, och hittade igen detta:
http://www.sony.se/product/ddl-full-frame-lenses/sal-75300

om man jämför det objektivet med
http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-apo-dg-macro-sigma

skiljer dom sig åt nämnvärt?
(dvs, motiverar något prisskillnaden på ~800 kronor)

eh. och. funkar sigma-objektivet med orginal LA-EA1 adaptern?

--
och ursäkta flummandet här, men är lite förvirrad här.. :)

"Funkar" är en ganska relativ term i sammanhang där man använder saker som inte är gjorda för att passa ihop. Adaptern funkar, objektivet funkar, men inte fullt ut. Eftersom Sony på sina spegelreflexkameror har Minoltas gamla AF-system, med en axel som förbinder kamerans motor mekaniskt med objektivet, och Nex inte har någon sådan motor, och adaptern inte heller innehåller någon AF-motor, så kommer inte autofokus att fungera med något objektiv överhuvudtaget om det inte är gjort för Nex.

Däremot förs exponeringsdata och bländarinställning över mellan kameran och objektiv som har sådana kopplingar, vare sig de är original eller tredjepart.

Sedan finns det också billiga adaptrar, exempelvis från Fotodiox, som kan koppla andra tillverkares objektiv på Nex, vilket gör kameran mycket mer flexibel än de som har för långt anslagsmått. Man kan till och med använda objektiv som är gjorda för mätsökarkameror, och om man skaffar en Lensbaby adapter kan man få tilt med Nikon-objektiv. Men ingen av de adaptrarna har några elektriska överföringar, så där gäller det att ha helt manuella objektiv. Man får då ställa skärpa och blända ner själv på objektivet, men kamerans slutarautomatik kan användas.

Några nya objektiv till nex på gång???

Ganska sparsmakat för tillfället. Är det någon som har koll på när det kan tänkas dyka upp nyheter?

//Björn

Ja visst är det dock få man ha i åtanke att E-systemet är nytt...det tar tid att ta fram nya objektiv...den enda infon som kommit ut ang dom nya objektiven som är på gång är:

· Wide fixed focal length CZ available from 2011
· Telephoto zoom available from 2011
· Macro available from 2011
· Portrait available from 2011
· High performance standard zoom G available from 2012
· Wide zoom available from 2012
· Mid-telephoto available from 2012

För fullständighetens skull kan man väl lägga till att det f.n. förutom pannkaksobjektivet och de båda zoomarna även finns två tillsats-objektiv (till pannkakan), dels ultra wideangle konvertern VCL-ECU1 och dels fisheye konvertern VCL-ECF1, Detn sistnämnda torde f.n. vara det klart billigaste sättet att skaffa sig ett hyfsat fisheye, ifall man är intresserad av att testa ett sådant.

Det finns i och för sig ännu billigare fisheye-tillsatser som man skruvar i filtergängan på objektivet till sin DSLR-kamera, men dessa är bara leksaker.

"Funkar" är en ganska relativ term i sammanhang där man använder saker som inte är gjorda för att passa ihop. Adaptern funkar, objektivet funkar, men inte fullt ut. Eftersom Sony på sina spegelreflexkameror har Minoltas gamla AF-system, med en axel som förbinder kamerans motor mekaniskt med objektivet, och Nex inte har någon sådan motor, och adaptern inte heller innehåller någon AF-motor, så kommer inte autofokus att fungera med något objektiv överhuvudtaget om det inte är gjort för Nex.

Det där gäller inte alla objektiv till Sony Alpha. Det finns också objektiv med inbyggd fokusmotor, antingen SSM (supersonic motor) eller SAM (Smooth Autofocus Motor), samt Sigma-objektiv med HSM (Hypersonic Motor). sony SSM och Sigma HSM är samma sak i princip med en ultraljuds piezo-motor som arbetar mycket tyst och är frikopplad hela tiden. SAM är Sonys nyare motordrift där fokusmotorn måste frikopplas med en knapp på objektivet för att fokuseras manuellt.

NEX med Sony-adaptern har fungerande exponeringsmätning med alla objektiv. AF fungerar med SSM/SAM/HSM-objektiv, men inte med skruvdrivna objektiv.

Dock ska påpekas att NEXens AF använder kontrastigenkännin. Det gör att det fungerar bra med objektiv gjorda för detta. Alpha-objektiven är konstruerade för Phase-Detect AF, vilket gör dom lite långsammare än original NEX-objektiv.

NEX har heller inte bildstabilisering inbyggt i kamerahuset som Alpha DSLR- och SLT-kamerorna har.

Det bärsta för NEX är E-mount objektiv. Det finns ett 18-200 med bildstabilisering om du letar efter ett tele, betydligt bättre än det 75-300 som varit på tal här (jag skulle avråda från 75-300 och Sigma-objektivet, de är inte bra). Tyvärr är utbudet av E-mount objektiv än så länge ganska magert, men jag tror att det ganska snart kommer att utökas betydligt, både från Sony och tredjepartstillverkare.

Däremot finns ju Sony 70-300G SSM som är betydligt bättre och har inbyggd fokusmotor. Det objektivet är mycket bra och tyst och snabbt i fokus även på NEX.
(Jag har f.ö. ett sådant som jag troligen ska sälja, men har inte bestämt mig 100% än.)

Om man investerar i en adapter så ökas möjligheterna betydligt. Kan också rekommendera att i så fall skaffa ett helmanuellt fisheye, t.ex. Samyang 8mm. Där gör inte avsaknaden av AF något då det har så extremt långt skärpedjup att det är skarpt från 50 cm. till oändligheten.

/Mats

Det finns ett 18-200 med bildstabilisering om du letar efter ett tele, betydligt bättre än det 75-300 som varit på tal här (jag skulle avråda från 75-300 och Sigma-objektivet, de är inte bra).

Däremot finns ju Sony 70-300G SSM som är betydligt bättre och har inbyggd fokusmotor. Det objektivet är mycket bra och tyst och snabbt i fokus även på NEX.
(Jag har f.ö. ett sådant som jag troligen ska sälja, men har inte bestämt mig 100% än.)

/Mats

Tack för lite mer upplysningar!

Problemet med bägge dessa objektiven är väl priserna som ligger klart över tillgänglig budget och önskemål... väntar med spänning på att få se vad det kommer för fler tele just med E-Mount i framtiden :)

Tack för lite mer upplysningar!

Problemet med bägge dessa objektiven är väl priserna som ligger klart över tillgänglig budget och önskemål... väntar med spänning på att få se vad det kommer för fler tele just med E-Mount i framtiden :)

Jo. Om man klarar sig med manuell AF kan man ju köpa en billig adapter för ett par hundra och sen gamla, men optiskt hyggliga objektiv på Tradera för ett par hundra till. Inte så dumt ändå kanske.

Här är en video med David Kilpatrick med en liten översikt över adaptrar till NEX:
http://www.youtube.com/watch?v=orqSoZ4MHxk

/Mats

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto