Annons

Objektiv till min K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrand

Aktiv medlem
Jag har en Pentax K100D + 18-55 och skulle nu vilja köpa till ett objektiv

Jag vill ju ha ett nytt objektiv, men vet inte om jag ska ha macro eller tele..

Då finns ju Sigma 70-300 APO macro. Vad tror ni om det?

Kan ju säga inte mer än 3000 kr

Sen så har pappa ett gammalt 35-105.. Köper jag en telekonverer till den på x2 så blir det 70-210! Ett bra tele. Det kostar bara cirka 1000 kr då.. Sen kan jag köpa till ett makroobjektiv också..

Hej!

Du kan alltid köpa Pentax DA 50-200 (ca 2300:) eller samsungs variant av samma objektiv (1150:- på cyberphoto). Ett mycket bra objektiv för inte allt för stor peng.

/Peder

det ær bara "fuskmacro" om jag fattat rætt. inte 1:1 utan 1:2 i førstoringsgrad. en kompis har det och det fungerar bra så det var inte något negativt om det.
har samsung 55-200 till k10d och det ær ett bra objektiv. provade kompisens 70-300 sigma och det var vældigt ssvårt att hålla stadigt! då funkar 200 mycket bættre. men med stativ ær problemet ur værlden :)

Sigma 70-300 APO Macro eller Pentax SMC-DA 50-200/4-5,6 ED?

Vilken utav dem ska man satsa på?

Edit: Blir nog Sigman ändå.. sen ett par mellanringar också! Vad tror ni? Hur mycket närmre kommer men med mellanringar?

Senast ändrad:
Gissar att mellanringar tar bort ljus och 70-300 är ju inte direkt ljusstark så det låter inte optimalt tycker jag men nära kommer du nog. Hade nog valt 50-200 istället och fått jämnare optsika prestanda och börjat spara pengar för tex ett Sigmas 70/2.8 macro!

Du vet jag är 15 år har inte massor med pengar som ni vuxna =)

Så Sigman skulle nog vara bättre eftersom den har båda makro och tele..

Eller?

karlstrand skrev:
Du vet jag är 15 år har inte massor med pengar som ni vuxna =)

Så Sigman skulle nog vara bättre eftersom den har båda makro och tele..

Eller?

En fördel med att vara vuxen i alla fall ;)

Ja det är ju sant. Macrot är skala 1:2 vilket är rätt bra, kanske du inte kommer att sakna mellanringar alls med den?

ANNONS