Annons

Objektiv till Mamiya 1000S etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

anw

Aktiv medlem
Tja

Håller på och tittar på mellanformatare på ebay. kollar lite på Mamiyakameror såsom 1000s och an andra av liknande utförande.

Hur vet jag om ett onjektiv passar en sån kamera? Sekor verkar vara nyckelordet har jag förstått, men vilken siffra eller vilket begrepp är det som så att säga verkligen avgör?

På mina står det Sekor C. På de nyare även bokstaven N (t ex Mamiya-Sekor Macro C 80mm 1:4 N)

Så det är bokstaven C du ska titta efter.

Alla Mamiya 645 MF objektiv passar till alla 645 hus. Dvs 645E, 645 1000S, 645 super, 645 pro och 645 pro tl.

De nyaste AF-objektiven passar (nog) inte till MF-husen.

Köp min Mamiya 645 super med 80mm/2.8 normaloptik och ett 120-magasin, bra pris ;-)

De äldsta 645:eek:rna är iofs rejält byggda men slutartiderna kan vara lite "off" och filmmatningen strula ibland.

Fr.o.m 645 super så kan du byta magasin/bakstycke mitt i rullen. Dvs du kan ha flera magasin laddade med olika film och sedan byta fritt mellan dessa. 645 1000s och 645E har magasinet integrerat i huset, dvs du kan inte byta mitt i rullen.

Jag skulle rekommendera 645 super eller pro. De ingår i ett system med optik, magasin, sökare mm tilbehör som fortfarande säljs. Vilket gör det enklare att serva och hitta fräscha beg. prylar.

Mvh Francis

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar