Annons

Objektiv till M 4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en Olympus OM-D E-M10 med M.Zuiko 25 och 45 mm objektiv. Ibland känner jag att jag saknar ett objektiv som kan zooma men vill samtidig inte tumma för mycket på bildkvaliten och bländare. Fotar inte djur eller dylikt utan vill kunna ta bilder på båtar/folk/hus från längre avstånd osv. Har en ganska begränsad budget. Kan ett sigma 60 mm vara ett bra komplement? Tänkte även ha till att fota vid skidåkning.

MVH
Mathias

Sigma 60 mm är ett fynd!

Och kompletterar de objektiv som du redan har. Med tanke på priset går det inte att låta bli att köpa Sigma 60 om man har m43 kamera.

Zoom bli dyrt om du vill ha bra kvalité. Och betydligt tyngre.

Så ett bra nästa steg för dig är Sigma 60.

Kolla på Olympus 40-150mm f/4-5.6. Inte ljusstark, men jag blev oerhört förvånad över bildkvaliteten från 40mm och upp till ungefär 100mm. Den finns säkert att hitta billigt begagnad, för att trots den brukar vara billig ny, då är den relativt dyr just nu i flesta affärer, förutom hos Rajala där den kostar 1390 kronor. Ibland har man kunnat få den ny på kampanj för en 1000 lapp.

Den är också lätt och relativt liten.

Sigma 60mm har jag bara hört bra saker om, men för min del låter det att ta med sig både en 45:a och en 60:a som det inte är riktigt värt det, då skillnaden på brännvidd inte är så jättestor, även om dem är båda mycket kompakta. Med en 40-150 har du bra kvalitet upp till ungefär 100mm och sedan har du ett bra och ljusstark objektiv i din 45/1.8. Skillnaden i bländare mellan 40-150mm @60mm och Sigmas 60mm är visserligen kanske 1,3 eller 1,5 stopp, men för min del tycker jag att 45mm och 60mm ligger så pass nära att ett zoom vore ett alternativ man skulle inte utesluta.

Håller med om att 45 och 60 är väl nära varandra och att en billig telezoom är en bra idé. Eller Olympus fina 75/1,8? Själv har jag Panasonics 45-150, som trots plastig känsla och låg ljusstyrka ger överraskande bra resultat.

Hej.

Jag har en Olympus OM-D E-M10 med M.Zuiko 25 och 45 mm objektiv. Ibland känner jag att jag saknar ett objektiv som kan zooma men vill samtidig inte tumma för mycket på bildkvaliten och bländare. Fotar inte djur eller dylikt utan vill kunna ta bilder på båtar/folk/hus från längre avstånd osv. Har en ganska begränsad budget. Kan ett sigma 60 mm vara ett bra komplement? Tänkte även ha till att fota vid skidåkning.

MVH
Mathias

Med "som kan zooma", menar du då zooma längre bort, åt telehållet, än det 45mm du har, eller att du vill kunna zooma i "normalområdet, som till exempel från "hygglig vidvinkel till kort tele"?

OM det senare är det du lurar på är Olympus 12-40mm/2,8 svår att komma undan ifrån! ;-)

Rejält skarpt, på både full öppning och ett par steg nedbländat. Endast aningen aningen mjukare på 40mm, men även då skarpt så det går att hitta mkt detaljer. Även färg och kontrast är finfint.
Lägg till väderskydd (ok, din M10 saknar det men inte fel för framtida behov), mkt kort närgräns och allmänt solitt bygge.
Har denna själv sedan dryga halvåret, och är mycket glad jag slog till på den.

Inte så jättebilligt men mkt prisvärt. Börjar sen ett tag dyka upp som begagnat och kan då bli trevligt pris på det, då en del av nåt skäl tex byter system.

Liknande prestanda finner du även hos Panasonics 12-35mm/2,8, som dock är dyrare åtminstone i nypris.

Om telezoom till billig peng är din tanke är det som redan nämnts bra att kolla in, 40-150mm/4-5,6 från Olympus.
Finns några bra liknande från Panasonic också, vilka jag inte provat för egen del, men du kan hitta mycket användarskriverier om dem.

Lycka till med letandet!

Sigma 60 mm är ett underbart objektiv och hyfsat ljusstarkt.

Jag köpte på impuls ett begagnat Lumix 14-140mm som jag kommit att använda mer och mer.
Inte ljusstarkt, men överraskande bra bildkvalitet samt otroligt mångsidigt.
Sitter nästan jämt på en av mina GX80 - på det andra sitter ofta något av 1,8 /45mm eller 2,0/12 mm - båda Olympus.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto